Subaru Confidence in Motion

In de afgelopen 50 jaar heeft Subaru een reputatie verworven van excellent toegepaste techniek. Ons vernuft heeft de loyaliteit gewonnen van rijders die vertrouwen op Subaru, omdat het merk plezier en rust verschaft - twee niet te scheiden waarden die centraal staan in de Subaru-belevenis. Ons zelfvertrouwen drijft ons onafhankelijk denken. Altijd 'in beweging' evolueren we in antwoord op de vraag van onze klanten. 

Lees meer

Fotoreportages

Subaru Forester met EyeSight

Ja, op de foto boven deze rij-impressie staat echt de vernieuwde Subaru Forester. Aan het uiterlijk van Subaru’s SUV zie je nagenoeg niets anders, het is de techniek waarmee deze auto zich echt onderscheidt. Subaru’s veelomvattende veiligheidssysteem EyeSight is vanaf nu leverbaar.

Lees meer

Video's

Rijden met de vernieuwde Subaru Forester (met EyeSight)

Als een van de eerste media in Nederland rijdt Autokopen.nl met de vernieuwde Subaru Forester. De wijzigingen zijn bescheiden, maar hij is nu leverbaar met EyeSight. Dat draagt niet alleen bij aan de veiligheid, maar ook aan het comfort.

Lees meer

Zes Sterren Selectie

Een Subaru uit de Zes Sterren Selectie is niet ouder dan 5 jaar en heeft maximaal 150.000 kilometer op de teller staan. Voor de vaste afleverprijs van 395 euro krijgt u:

  • 12 mnd Bovag-garantie
  • uitbreidbaar naar 24 mnd
  • geïnspecteerd op 85 punten
  • servicebeurt
  • APK-keuring
  • vervangend vervoer bij reparatie
  • gegarandeerde kilometerstand (NAP)
  • 14 dgn/1.000 km omruilgarantie
  • mobiliteitshulp
  • volle tank brandstof
  • gratis pakket EHBO en veiligheid
  • voorzien van veilige banden

Vraag uw Subaru-dealer naar de exacte voorwaarden.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Subaru auto uit de Zes Sterren Selectie.

Over Subaru

In de afgelopen 50 jaar heeft Subaru een reputatie verworven van excellent toegepaste techniek. We hebben getracht de essentie te realiseren van wat een auto zou moeten zijn. Ons vernuft heeft de loyaliteit gewonnen van rijders die vertrouwen op Subaru, omdat het merk plezier en rust verschaft - twee niet te scheiden waarden die centraal staan in de Subaru-belevenis. 

We laten ons zelfvertrouwen nooit uitgroeien tot zelfvoldoening. Het vertrouwen inspireert ons daarentegen om continu hogere doelen te bereiken. Het drijft ons onafhankelijk denken. Altijd 'in beweging' evolueren we in antwoord op de vraag van onze klanten. We willen mensen nieuwe manieren bieden die hun levens verder verrijken, met een unieke rij-ervaring die voldoening biedt. 'Confidence in Motion' drukt de bezieling uit die ons motiveert en ons denken richting de toekomst beweegt.

Logo

Subaru is een Japans automerk. De Japanse naam verwijst naar het Zevengesternte, een groep van zeven sterren die te vinden is in het sterrenbeeld stier en die wij beter kennen als de Pleiaden. Net zoals de zevende ster van het cluster niet door het blote oog te zien is zijn slechts zes sterren - in gestileerde vorm - terug te vinden in het Subaru logo. Ze vertegenwoordigen de bedrijven die na de Tweede Wereldoorlog samen verder gingen als één groot bedrijf; wat dan weer de grote ster in het logo is. De vertaling van het Japanse woord 'subaru' luidt overigens 'verenigen' en verwijst naar dezelfde gebeurtenis.

Het merk Subaru is inmiddels meer dan 70 jaar oud (sinds 1953) en reeds 30 jaar actief in de Benelux. Het maakt deel uit van het concern Subaru Corporation, voorheen Fuji Heavy Industries (FHI) geheten. In haar geschiedenis produceerde FHI allerlei voertuigen, van viertakt scooters tot vliegtuigen.

Samenwerking

Tussen 1999 en 2005 had FHI een samenwerkingsverband met General Motors (GM), dat een aandeel van 20 procent in FHI had. Verschillende modellen van het GM-merk Saab kregen in die tijd een onderstel van Subaru. De Saab 9-2X stond bijvoorbeeld op het chassis van de Subaru Impreza WRX, en de 9-6X op een B9 Tribeca-onderstel.

In 2005 nam Toyota de aandelen van GM over. In 2009 presenteerden de nieuwe partners Toyota en Subaru de conceptcar Toyota FT-86 (voorlopige Subaru-naam 216A). Het was de voorloper van een sportcoupé die ze samen ontwikkelen. Ook brengt Subaru Toyota-modellen uit, zoals de compacte MPV Trezia die op de Toyota Verso-S is gebaseerd.

Tevreden klanten

Subaru is geen groot merk qua verkoopaantallen. Het marktaandeel in Nederland is slechts 0,3 procent, dat wil zeggen 1.200 auto’s per jaar. Toch is het bedrijf al jaren sterk winstgevend. Verder scoort Subaru traditioneel hoog in diverse klanttevredenheidsonderzoeken, onder meer die van J.D. Power, BBC's Top Gear en het Nederlandse AutoWeek.

Ook doet Subaru het goed in andere onderzoeken. De 2008-versie van de Subaru Impreza bijvoorbeeld, gooide hoge ogen in meerdere veiligheidstests. In het betrouwbaarheidsonderzoek van AutoBild/TÜV in 2006 werd de Subaru Forester eerste in de topklasse. In 2008 stond de Forester bovenaan bij eenzelfde test door de Consumentenbond.

Historie

Subaru introduceerde de eerste productieauto in 1958 in thuisland Japan. De Ladybird of Subaru 360 was een klein stadsautootje – een zogenaamde kei-car – dat door de ronde voorkant wel wat weghad van de Volkswagen Beetle. Het Japanse koosnaampje voor de Ladybird liet zich zelfs vertalen als 'meikever'.

Ook technisch waren er overeenkomsten. De 360 had de motor achterin en was achterwiel-aangedreven. De Subaru Ladybird werd goed ontvangen dankzij het design, de prestatie en de betaalbaarheid.

Het eerste Subaru model met een boxer motor (zie hieronder) was de Subaru 1000 uit 1966. Deze auto was voorwielaangedreven. In de jaren '70 kwam het merk met de auto's waar het vooral om bekend staat: personenwagens met een conventionele body, voorzien van permanente vierwielaandrijving.

In die tijd was vierwielaandrijving nog exclusief voor terreinwagens, rallyauto's, trucks en militaire voertuigen. Subaru introduceerde Four-Wheel Drive (4WD) in een commercieel voertuig (de Subaru Leone, 1972) en een passagiersauto (de tweede generatie Leone, 1977). In de jaren '80 ontwikkelde het merk de symmetrische All-Wheel Drive (AWD). Momenteel biedt het Japanse merk ruim vijf modellen aan. 

Symmetrische All-Wheel Drive

In tegenstelling tot een gangbaar 4WD-systeem, dat je met een pook kunt in- en uitschakelen, wordt een AWD-auto de gehele tijd vierwielaangedreven – dus niet alleen op off-road terrein, maar ook op de gewone weg. De aandrijving op droge, verharde wegen is mogelijk dankzij het centraal gelegen differentieel.Dat is een aandrijfas met aftakkende tandwielverbindingen waarmee de wielen apart kunnen worden aangestuurd. Terwijl bij een 'normale' 4WD alle vier de wielen simultaan koppel (trekkracht) ontvangen van de motor, laat het differentieel bij AWD ieder wiel op zijn eigen snelheid draaien. Het wiel in de binnenbocht kan bijvoorbeeld met minder snelheid toe dan de andere wielen.

De symmetrie, volgend uit de centrale locatie van het differentieel, maakt het weer mogelijk dat de assen voor de wielophanging van gelijke lengte zijn. Al met al resulteert Symmetrische AWD in een auto die perfect in balans is, die onregelmatigheden op de weg beter kan opvangen en die voorkomt dat de auto naar één kant trekt. Dat maakt een Subaru AWD-model niet alleen populair in bergachtige gebieden, maar ook als auto vóór een caravan of aanhanger. Sinds 1972 zijn 15 miljoen Subaru-modellen met S-AWD verkocht. 

Boxer motor

Ook standaard op bijna elk Subaru-model is de boxermotor. In tegenstelling tot gangbare verbrandingsmotoren staan in een boxermotor de cilinderparen horizontaal en (bijna) recht tegenover elkaar. De horizontaal bewegende zuigers nemen in de hoogte weinig ruimte in, wat een relatief compacte, platte motor mogelijk maakt.

Subaru plaatst deze zo dicht mogelijk bij de vooras en zo laag mogelijk bij de grond. Dat geeft de auto's een lager zwaartepunt, wat positief uitwerkt op de rijeigenschappen. Het draagt bij aan stabiliteit en betere wegligging, het leidt tot vloeiend rijden en minder trillingen.

Na jaren ontwikkeling kwam Subaru in 2008 met een dieselversie van de boxermotor. Ten opzichte van de benzine-boxermotor had deze een grotere trekkracht en een lager brandstofverbruik. 2 jaar later verscheen een nieuwe generatie benzine-boxer. Deze is circa 10 procent zuiniger. De krachtbron is nu te combineren met andere brandstofbesparende maatregelen, zoals een start/stop-systeem, continu variabele transmissie en een elektromotor.

Confidence in Motion

Dat laatste maakt het mogelijk om hybride auto's te ontwikkelen. Daarbij zal Subaru gebruikmaken van de technologie van partner Toyota. De eerste hybride Subaru zal de Legacy zijn. Het uitbrengen van hybride modellen is onderdeel van de nieuwe merkstrategie, Confidence in Motion.

Daarin moet de merknaam Subaru bij automobilisten niet langer alleen het beeld van dynamische rij-eigenschappen oproepen, maar ook van veiligheid en betrouwbaarheid, plus kwaliteit en comfort. Een groter assortiment met sportief ogend design moet een grotere klantenkring aantrekken.

WRX STI

Hoewel de nieuwe generatie Subaru Impreza (vanaf 2012) de vaandeldrager is van de Confidence in Motion-strategie staat het model vooral bekend als sportieve auto. Van de Impreza zijn diverse snelle uitvoeringen verschenen, waaronder de WRX STI. Veel gamers kennen deze als een van de auto's waarmee zij hun racespelletjes op de computer spelen.

De voorloper van de WRX STI was de succesvolle rallyauto Subaru Impreza Turbo (1994). Hiervan werd het World Rally Car-type, kortom de Impreza WRX, afgeleid. In 1995 won de wagen z'n eerste wereldtitel met coureur Colin McRae en co-piloot Derek Ringer. In 2002 en 2003 werd Subaru voor de tweede en derde maal wereldkampioen met rijders Richard Burns en Petter Solberg.

Naast de Impreza GT-modellen (1994-2001) kwam er de WRX STI, die inmiddels al 20 jaar bestaat. Bij de WRX STI zijn de GT-karakteristieken in overtreffende trap aanwezig: een grote luchthapper in de motorkap, grote spoilers, goudkleurige velgen en een prachtig roffelgeluid uit de tweeliter turbo boxermotor. STI staat voor Subaru Tecnica International, de divisie voor Subaru motorsportactiviteiten. STI is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van competitie- en tuning-onderdelen en accessoires voor Subaru productieauto's.

Behalve in het rallyrijden vestigde Subaru meerdere uithoudingsrecords, met de Legacy, begin en midden jaren '90. Ook de constructeurs van het Subaru World Rally Team vielen in die tijd in de prijzen. Ze werden wereldkampioen in 1995, 1996 en 1997. In 2009 beëindigde Subaru haar deelname aan het wereldrally kampioenschap vanwege de economische crisis. De Subaru WRX STI blijft echter leverbaar als 'snelste straat-STI ooit'.