Subaru kopen

Het eigenzinnige merk Subaru staat bekend om z'n betrouwbare en veilige modellen - waaronder de Forester, Outback, XV en Impreza - die ook geschikt zijn als trekauto. Het EyeSight-systeem biedt jou als rijder 'een paar extra ogen op de weg'. Dankzij Symmetrical All-Wheel Drive beschik je op iedere ondergrond over consistente rijeigenschappen. En het lage zwaartepunt door de 'platte' boxermotor komt eveneens tegoed aan dynamische rij-karakteristieken. 


Nieuwe Subaru kopen

Subaru Impreza Hatchback

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Benzine
Vermogen:
114 pk
Vanafprijs: € 27.795,-

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Subaru acties.

Subaru Wintercheck gratis Inspectie op wintergevoelige onderdelen

Importeursactie Geldig vanaf 10 november 2018

De Subaru-dealers zijn weer klaar voor de winter, jij ook? Ga nu langs voor de Wintercheck. Met Mijn Subaru is de Wintercheck geheel gratis, dat scheelt mooi 30 euro.

Bekijk deze actie

Van de redactie

Subaru Impreza: slim of eigenwijs? Review Subaru Impreza 1.6i Premium Lineartronic CVT

Autotests 24 mei 2018

Welke auto in het compacte segment is standaard uitgerust met vierwielaandrijving, slimme rijhulpjes, en een automaat? De Subaru Impreza is altijd een auto geweest voor mensen met een zwak voor bijzondere techniek. Of het nu de snelle STi-versies van weleer of de huis-tuin-en-keuken-uitvoeringen zijn, met een Subaru heb je altijd een verhaal. Het verhaal van de nieuwe generatie vertel ik je graag in deze autotest.

Lees meer

Over Subaru Confidence in Motion

Het eigenzinnige merk Subaru staat bekend om z'n betrouwbare en veilige modellen, die ook geschikt zijn als trekauto. Daarom ook is er een samenwerkingsverband met Toyota, waarmee techniek wordt uitgewisseld. Subaru heeft voor de eigen modellen - waaronder de Forester, Outback, XV en Impreza - een aantal belangrijke systemen ontwikkeld. 

Het assistentie- en veiligheidssysteem EyeSight biedt 'een paar extra ogen op de weg - of een extra voet op de rem'. De permanente vierwielaandrijving Symmetrical All-Wheel Drive levert consistente rijeigenschappen, op welke ondergrond ook wordt gereden. En de 'platte' boxermotor maakt een laag zwaartepunt mogelijk, iets dat eveneens tegoedkomt aan de rijeigenschappen.

Het rijdersimago van Subaru wordt bevestigd door de vele rally-successen met vooral de Impreza. Daaruit is het performancemodel WRX (later WRX STi) voortgekomen. Subaru bouwt ook een vierzits sportcoupé, de BRZ. 

Tussen 1999 en 2005 had FHI een samenwerkingsverband met General Motors (GM), dat een aandeel van 20 procent in FHI had. Verschillende modellen van het GM-merk Saab kregen in die tijd een onderstel van Subaru. De Saab 9-2X stond bijvoorbeeld op het chassis van de Subaru Impreza WRX, en de 9-6X op een B9 Tribeca-onderstel.

In 2005 nam Toyota de aandelen van GM over. In 2009 presenteerden de nieuwe partners Toyota en Subaru de conceptcar Toyota FT-86 (voorlopige Subaru-naam 216A). Het was de voorloper van een sportcoupé die ze samen ontwikkelen. Ook brengt Subaru Toyota-modellen uit, zoals de compacte MPV Trezia die op de Toyota Verso-S is gebaseerd.

Subaru is geen groot merk qua verkoopaantallen. Het marktaandeel in Nederland is slechts 0,3 procent, dat wil zeggen 1.200 auto’s per jaar. Toch is het bedrijf al jaren sterk winstgevend. Verder scoort Subaru traditioneel hoog in diverse klanttevredenheidsonderzoeken, onder meer die van J.D. Power, BBC's Top Gear en het Nederlandse AutoWeek.

Ook doet Subaru het goed in andere onderzoeken. De 2008-versie van de Subaru Impreza bijvoorbeeld, gooide hoge ogen in meerdere veiligheidstests. In het betrouwbaarheidsonderzoek van AutoBild/TÜV in 2006 werd de Subaru Forester eerste in de topklasse. In 2008 stond de Forester bovenaan bij eenzelfde test door de Consumentenbond.

Subaru introduceerde de eerste productieauto in 1958 in thuisland Japan. De Ladybird of Subaru 360 was een klein stadsautootje – een zogenaamde kei-car – dat door de ronde voorkant wel wat weghad van de Volkswagen Beetle. Het Japanse koosnaampje voor de Ladybird liet zich zelfs vertalen als 'meikever'.

Ook technisch waren er overeenkomsten. De 360 had de motor achterin en was achterwiel-aangedreven. De Subaru Ladybird werd goed ontvangen dankzij het design, de prestatie en de betaalbaarheid.

Het eerste Subaru model met een boxer motor (zie hieronder) was de Subaru 1000 uit 1966. Deze auto was voorwielaangedreven. In de jaren '70 kwam het merk met de auto's waar het vooral om bekend staat: personenwagens met een conventionele body, voorzien van permanente vierwielaandrijving.

In die tijd was vierwielaandrijving nog exclusief voor terreinwagens, rallyauto's, trucks en militaire voertuigen. Subaru introduceerde Four-Wheel Drive (4WD) in een commercieel voertuig (de Subaru Leone, 1972) en een passagiersauto (de tweede generatie Leone, 1977). In de jaren '80 ontwikkelde het merk de symmetrische All-Wheel Drive (AWD). Momenteel biedt het Japanse merk ruim vijf modellen aan. 

In tegenstelling tot een gangbaar 4WD-systeem, dat je met een pook kunt in- en uitschakelen, wordt een AWD-auto de gehele tijd vierwielaangedreven – dus niet alleen op off-road terrein, maar ook op de gewone weg. De aandrijving op droge, verharde wegen is mogelijk dankzij het centraal gelegen differentieel.Dat is een aandrijfas met aftakkende tandwielverbindingen waarmee de wielen apart kunnen worden aangestuurd. Terwijl bij een 'normale' 4WD alle vier de wielen simultaan koppel (trekkracht) ontvangen van de motor, laat het differentieel bij AWD ieder wiel op zijn eigen snelheid draaien. Het wiel in de binnenbocht kan bijvoorbeeld met minder snelheid toe dan de andere wielen.

De symmetrie, volgend uit de centrale locatie van het differentieel, maakt het weer mogelijk dat de assen voor de wielophanging van gelijke lengte zijn. Al met al resulteert Symmetrische AWD in een auto die perfect in balans is, die onregelmatigheden op de weg beter kan opvangen en die voorkomt dat de auto naar één kant trekt. Dat maakt een Subaru AWD-model niet alleen populair in bergachtige gebieden, maar ook als auto vóór een caravan of aanhanger. Sinds 1972 zijn 15 miljoen Subaru-modellen met S-AWD verkocht. 

Ook standaard op bijna elk Subaru-model is de boxermotor. In tegenstelling tot gangbare verbrandingsmotoren staan in een boxermotor de cilinderparen horizontaal en (bijna) recht tegenover elkaar. De horizontaal bewegende zuigers nemen in de hoogte weinig ruimte in, wat een relatief compacte, platte motor mogelijk maakt.

Subaru plaatst deze zo dicht mogelijk bij de vooras en zo laag mogelijk bij de grond. Dat geeft de auto's een lager zwaartepunt, wat positief uitwerkt op de rijeigenschappen. Het draagt bij aan stabiliteit en betere wegligging, het leidt tot vloeiend rijden en minder trillingen.

Na jaren ontwikkeling kwam Subaru in 2008 met een dieselversie van de boxermotor. Ten opzichte van de benzine-boxermotor had deze een grotere trekkracht en een lager brandstofverbruik. 2 jaar later verscheen een nieuwe generatie benzine-boxer. Deze is circa 10 procent zuiniger. De krachtbron is nu te combineren met andere brandstofbesparende maatregelen, zoals een start/stop-systeem, continu variabele transmissie en een elektromotor.

Dat laatste maakt het mogelijk om hybride auto's te ontwikkelen. Daarbij zal Subaru gebruikmaken van de technologie van partner Toyota. De eerste hybride Subaru zal de Legacy zijn. Het uitbrengen van hybride modellen is onderdeel van de nieuwe merkstrategie, Confidence in Motion.

Daarin moet de merknaam Subaru bij automobilisten niet langer alleen het beeld van dynamische rij-eigenschappen oproepen, maar ook van veiligheid en betrouwbaarheid, plus kwaliteit en comfort. Een groter assortiment met sportief ogend design moet een grotere klantenkring aantrekken.

Hoewel de nieuwe generatie Subaru Impreza (vanaf 2012) de vaandeldrager is van de Confidence in Motion-strategie staat het model vooral bekend als sportieve auto. Van de Impreza zijn diverse snelle uitvoeringen verschenen, waaronder de WRX STI. Veel gamers kennen deze als een van de auto's waarmee zij hun racespelletjes op de computer spelen.

De voorloper van de WRX STI was de succesvolle rallyauto Subaru Impreza Turbo (1994). Hiervan werd het World Rally Car-type, kortom de Impreza WRX, afgeleid. In 1995 won de wagen z'n eerste wereldtitel met coureur Colin McRae en co-piloot Derek Ringer. In 2002 en 2003 werd Subaru voor de tweede en derde maal wereldkampioen met rijders Richard Burns en Petter Solberg.

Naast de Impreza GT-modellen (1994-2001) kwam er de WRX STI, die inmiddels al 20 jaar bestaat. Bij de WRX STI zijn de GT-karakteristieken in overtreffende trap aanwezig: een grote luchthapper in de motorkap, grote spoilers, goudkleurige velgen en een prachtig roffelgeluid uit de tweeliter turbo boxermotor. STI staat voor Subaru Tecnica International, de divisie voor Subaru motorsportactiviteiten. STI is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van competitie- en tuning-onderdelen en accessoires voor Subaru productieauto's.

Behalve in het rallyrijden vestigde Subaru meerdere uithoudingsrecords, met de Legacy, begin en midden jaren '90. Ook de constructeurs van het Subaru World Rally Team vielen in die tijd in de prijzen. Ze werden wereldkampioen in 1995, 1996 en 1997. In 2009 beëindigde Subaru haar deelname aan het wereldrally kampioenschap vanwege de economische crisis. De Subaru WRX STI blijft echter leverbaar als 'snelste straat-STI ooit'.

Subaru direct leverbaar

Nieuwe Subaru modellen op voorraad