Suzuki kopen

Al sinds 1964 brengt Suzuki auto's op de Nederlandse markt. Lange tijd was de Suzuki Alto het populairste model, nu is deze stadsauto opgevolgd door de Celerio. Andere modellen zijn de vrolijke Ignis, de wat grotere Swift, plus SUV's zoals de S-Cross. Betaalbaarheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke, onderscheidende eigenschappen. Er is in Nederland een dicht netwerk van lokale Suzuki-dealers en -reparateurs. 


Nieuwe Suzuki kopen

Suzuki Vitara SUV

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Benzine
Vermogen:
van 120 tot 140 pk
Vanafprijs: € 21.799,-

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Suzuki acties.

Suzuki Zomervoordeel 2018 Extra inruilwaarde en eventuele Suzuki Bonus

Importeursactie Geldig vanaf 1 mei tot en met 31 augustus 2018

Het Suzuki Zomervoordeel bestaat dit jaar uit extra inruilwaarde bij aankoop van een nieuwe Suzuki. En ruil je een Suzuki in, dan ontvang je ook nog een Suzuki Bonus.

Bekijk deze actie

Van de redactie

1.5 benzinemotor voor nieuwe Suzuki Jimny Meer vermogen, lager verbruik

Autonieuws 5 juli 2018

De nieuwe Suzuki Jimny krijgt een 1.5 benzinemotor met 101 pk vermogen. Dat en meer informatie heeft Suzuki nu bekend gemaakt.

Lees meer

Over Suzuki Way of life!

Al sinds 1964 brengt Suzuki auto's op de Nederlandse markt. Lange tijd was de Suzuki Alto het favoriete model, nu is deze stadsauto opgevolgd door de Celerio. Ook het andere compacte model, de vrolijke Ignis, is populair onder Nederlandse autorijders. De wat grotere Suzuki Swift is al sinds 1983 leverbaar, tegenwoordig ook in Sport-variant.

Het Japanse merk verkoopt verder SUV's als de Vitara en S-Cross. Betaalbaarheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke, onderscheidende eigenschappen. Suzuki beschouwt elk Europees land als een aparte markt. Daardoor kan de Nederlandse importeur Nimag zorgen voor geschikte modellen en een dicht netwerk van lokale Suzuki-dealers en erkende reparateurs. 

De Suzuki Motor Corporation is een Japans bedrijf, dat vooral bekend is als fabrikant van auto’s en motorfietsen. In Nederland levert het ook buitenboordmotoren voor de pleziervaart.

Michio Suzuki en schoonzoon Shunzo Suzuki startten in 1909 het bedrijf Suzuki Loom Works voor de productie van vooral weefgetouwen. De zaak was gevestigd in Hamamatsu, de stad waar nog steeds het hoofdkwartier is gevestigd van de inmiddels wereldwijd actieve onderneming.

In 1952 kwam Suzuki met zijn eerste gemotoriseerde voertuig, een ‘rijwiel met hulpmotor’ genaamd Power Free. De ‘motorfietsen’ werden toen nog uitgebracht onder de merknaam Suzuki Jidosha Kogyo. De overstap naar voertuigen bleek zo’n goede beslissing, dat twee jaar later het bedrijf werd omgedoopt in Suzuki Motor Company.

In 1964 startte NIMAG met de import van Suzuki-motorfietsen in Nederland. Reeds in 1972 was Suzuki, na Honda, het best verkopende motorfietsenmerk in ons land.

De eerste auto van Suzuki zag in 1955 het levenslicht. Het was de Suzulight, een compact en licht voertuig met een tweetaktmotor van 360 cc inhoud. De slimme bouw en lage prijs van Suzuki modellen bracht deze auto’s binnen het bereik van de grote massa. Zodoende droegen ze bij aan de gemotoriseerde mobiliteit in Japan.

In 1970 presenteerde Suzuki een compacte, trendsettende auto die vierwiel aangedreven was. Deze LJ-10 werd al snel ‘de Suzuki-jeep’ genoemd. Het reservewiel zat op de vierde ‘passagiersstoel’, om alzo te voldoen aan de formaten binnen de Japanse regelgeving voor mini-cars.

De LJ-80 uit 1978 was uitgevoerd met de eerste door Suzuki ontwikkelde viertaktmotor. Nederland had de primeur van deze auto, die flink scoorde in de export. De LJ-80 was de voorloper van een nieuw marktsegment, die van de compacte 4×4 funauto’s.

De Suzuki Alto uit 1979 is altijd een van de populaire modellen van het merk geweest. In 2009 verscheen alweer de zevende generatie van deze kleine auto. Op de dertigste verjaardag van de Alto werd het tien miljoenste exemplaar verkocht. Na vele jaren heeft Suzuki afscheid genomen van de Alto, ten gunste van de opvolger Celerio. 

Vanaf 1983 kreeg de Alto een grote broer: de Swift, bijgenaamd ‘Giant Suzuki’. In Nederland nam de Swift al snel bijna de helft van alle verkopen door het merk voor zijn rekening. De Swift heeft tegenwoordig altijd vijf deuren. Met de komst van de Ignis en Baleno biedt Suzuki drie modellen die licht met elkaar concurreren.

De Suzuki 4WD-traditie wordt heden voortgezet door de eigenwijze Jimny. Naast deze echte terreinwagen is er voor autorijders die wat meer luxe wensen de Vitara. Samen met de SX4 S-Cross bestormt deze het segment van de compacte SUV. 

Inmiddels heeft Suzuki wereldwijd fabrieken voor de productie van zowel motorfietsen als auto’s. Door direct bij de markt te produceren lukt het Suzuki om de kosten laag te houden. Ook kan Suzuki zo snel een concurrerende positie op de lokale markt krijgen.

In tegenstelling tot de meeste autofabrikanten, kent de Suzuki Motor Corporation geen pan-Europese aanpak. Elk Europees land wordt beschouwd als een unieke, individuele markt, waar de lokale specialist het meeste rendement kan genereren.

Zodoende kan de importeur zijn eigen koers bepalen. NIMAG – sinds 1979 Nederlands importeur voor Suzuki-auto’s – heeft gekozen voor een bottom-up benadering richting dealerorganisaties. Dat wil zeggen dat de importeur luistert naar signalen uit het veld en z’n aanpak daarop aanpast. De ‘zakenpartners’-aanpak betekent samenwerking in plaats van onderlinge concurrentie.

Dit heeft de Nederlandse Suzuki-organisatie geen windeieren gelegd. Suzuki eindigde op nummer 1 (2004) en 2 (2002, 2003, 2005, 2006) bij het Relatieonderzoek Dealer-Importeur. Er rijden ruim 260.000 Suzuki auto’s op de Nederlandse wegen. Dat is een marktaandeel van 2,6 procent (2006). Zodoende is Suzuki na Toyota de meest succesvolle Japanse autofabrikant in Nederland.

Suzuki is een actieve deelnemer aan motorsportevenementen, zowel met motorfietsen als . Daaronder is het Junior Rally Championship, dat in 2004 en 2007 werd gewonnen door Suzuki-piloot P-G Andersson. Tussen 2002 en 2008 nam Suzuki deel aan de World Rally Championship, met de Suzuki Ignis en de SX4 WRC.

Inmiddels komt het grootste deel van de wereldwijde omzet uit auto’s. De Suzuki Motor Corporation verkoopt bijna vier keer zoveel auto’s als motorfietsen. Hoewel Japan nog steeds de grootste markt is voor Suzuki, behaalt het merk tweederde van zijn verkopen van elders.

Eind 2007 sloot Suzuki een overeenkomst met Nissan over het uitwisselen van modellen voor de verkoop (dus geen productie-uitwisseling). Zo krijgt Suzuki onder andere een Amerikaanse pick-up van Nissan, dat op zijn beurt het Alto-broertje Nissan Pixo op de markt brengt. In 2013 stopte Nissan met de Pixo, de samenwerking op andere vlakken blijft. 

Door de jaren heen had General Motors verschillende malen Suzuki-aandelen in handen. Hoewel GM nog een optie heeft aandelen terug te kopen lijkt dat niet meer te gebeuren. 19,9 procent van de aandelen in de Suzuki Motor Corporation kwamen in 2009 namelijk in handen van het Volkswagen concern. Dat wilde met Suzuki expertise uitruilen. Na een dispuut is dit samenwerkingsverband echter vruchteloos ontbonden. 

Suzuki direct leverbaar