Autokopen

Suzuki Kopen

Suzuki in Nederland sinds 1964, met Celerio als opvolger van de Alto. Ignis, Swift, S-Cross bieden variatie. Betaalbaar en betrouwbaar, met landelijk dealernetwerk.

  • car

Auto's

Ontdek het aanbod Suzuki stockwagens

Nieuwste aanbod
arrow-up-right

Bekijk alle auto's

incl. BTW

€ 22 950

3 150 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 7 600

114 531 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 7 500

34 697 km Benzine Automaat

Sliedrecht

Vakgarage Reno

incl. BTW

€ 8 500

51 503 km Benzine Handgeschakeld

Sliedrecht

Vakgarage Reno

incl. BTW

€ 6 500

30 974 km Benzine Handgeschakeld

Sliedrecht

Vakgarage Reno

incl. BTW

€ 32 850

3 075 km Hybride-Benzine Automaat

incl. BTW

€ 4 200

172 500 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 6 450

82 248 km Benzine Handgeschakeld

incl. BTW

€ 14 440

56 690 km Hybride-Benzine Handgeschakeld

Informatie

Ontdek recente Suzuki artikels en rijtests.

Recentste artikels
arrow-up-right

Alle artikels

Vernieuwde Suzuki Swace te bestellen vanaf 35.795 euro

Suzuki maakt de prijzen bekend van de vernieuwde Suzuki Swace. De stijlvolle stationwagon met gewijzigde hybride aandrijflijn is direct te bestellen. De prijzen beginnen bij 35.795 euro voor de Swace Select.

Suzuki introduceert S-Cross Full Hybrid

Suzuki lanceert de S-Cross Full Hybrid met een nieuwe efficiënte aandrijflijn en standaard automatische versnellingsbak. Vanaf de tweede helft van 2022 is de nieuwe S-Cross Full Hybrid beschikbaar.

Suzuki Across is vernieuwd

Krachtig, efficiënt en nu nóg verfijnder. Suzuki geeft de Across een update voor modeljaar 2022.

Suzuki Full Hybrid debuteert in Vitara

Suzuki introduceert de Full Hybrid, een hybride aandrijflijn die je niet op hoeft te laden maar waarmee je op korte afstand volledig elektrisch rijden kunt. Deze debuteert in de Vitara, maar komt ook in de nieuwe S-Cross te liggen.

Suzuki S-Cross prijzen al bekend

De prijzen van de nieuwe Suzuki S-Cross zijn vandaag bekendgemaakt. Vanaf 26.875 euro rijd je weg met de SUV cross-over.

Over Suzuki

Historie

De Suzuki Motor Corporation is een Japans bedrijf, dat vooral bekend is als fabrikant van auto’s en motorfietsen. In Nederland levert het ook buitenboordmotoren voor de pleziervaart.

Michio Suzuki en schoonzoon Shunzo Suzuki startten in 1909 het bedrijf Suzuki Loom Works voor de productie van vooral weefgetouwen. De zaak was gevestigd in Hamamatsu, de stad waar nog steeds het hoofdkwartier is gevestigd van de inmiddels wereldwijd actieve onderneming.

In 1952 kwam Suzuki met zijn eerste gemotoriseerde voertuig, een ‘rijwiel met hulpmotor’ genaamd Power Free. De ‘motorfietsen’ werden toen nog uitgebracht onder de merknaam Suzuki Jidosha Kogyo. De overstap naar voertuigen bleek zo’n goede beslissing, dat twee jaar later het bedrijf werd omgedoopt in Suzuki Motor Company.

In 1964 startte NIMAG met de import van Suzuki-motorfietsen in Nederland. Reeds in 1972 was Suzuki, na Honda, het best verkopende motorfietsenmerk in ons land.

Suzuki-jeep

De eerste auto van Suzuki zag in 1955 het levenslicht. Het was de Suzulight, een compact en licht voertuig met een tweetaktmotor van 360 cc inhoud. De slimme bouw en lage prijs van Suzuki modellen bracht deze auto’s binnen het bereik van de grote massa. Zodoende droegen ze bij aan de gemotoriseerde mobiliteit in Japan.

In 1970 presenteerde Suzuki een compacte, trendsettende auto die vierwiel aangedreven was. Deze LJ-10 werd al snel ‘de Suzuki-jeep’ genoemd. Het reservewiel zat op de vierde ‘passagiersstoel’, om alzo te voldoen aan de formaten binnen de Japanse regelgeving voor mini-cars.

De LJ-80 uit 1978 was uitgevoerd met de eerste door Suzuki ontwikkelde viertaktmotor. Nederland had de primeur van deze auto, die flink scoorde in de export. De LJ-80 was de voorloper van een nieuw marktsegment, die van de compacte 4×4 funauto’s.

Huidige modellen

De Suzuki Alto uit 1979 is altijd een van de populaire modellen van het merk geweest. In 2009 verscheen alweer de zevende generatie van deze kleine auto. Op de dertigste verjaardag van de Alto werd het tien miljoenste exemplaar verkocht. Na vele jaren heeft Suzuki afscheid genomen van de Alto, ten gunste van de opvolger Celerio.

Vanaf 1983 kreeg de Alto een grote broer: de Swift, bijgenaamd ‘Giant Suzuki’. In Nederland nam de Swift al snel bijna de helft van alle verkopen door het merk voor zijn rekening. De Swift heeft tegenwoordig altijd vijf deuren. Met de komst van de Ignis en Baleno biedt Suzuki drie modellen die licht met elkaar concurreren.

De Suzuki 4WD-traditie wordt heden voortgezet door de eigenwijze Jimny. Naast deze echte terreinwagen is er voor autorijders die wat meer luxe wensen de Vitara. Samen met de SX4 S-Cross bestormt deze het segment van de compacte SUV.

Nederland

Inmiddels heeft Suzuki wereldwijd fabrieken voor de productie van zowel motorfietsen als auto’s. Door direct bij de markt te produceren lukt het Suzuki om de kosten laag te houden. Ook kan Suzuki zo snel een concurrerende positie op de lokale markt krijgen.

In tegenstelling tot de meeste autofabrikanten, kent de Suzuki Motor Corporation geen pan-Europese aanpak. Elk Europees land wordt beschouwd als een unieke, individuele markt, waar de lokale specialist het meeste rendement kan genereren.

Zodoende kan de importeur zijn eigen koers bepalen. NIMAG – sinds 1979 Nederlands importeur voor Suzuki-auto’s – heeft gekozen voor een bottom-up benadering richting dealerorganisaties. Dat wil zeggen dat de importeur luistert naar signalen uit het veld en z’n aanpak daarop aanpast. De ‘zakenpartners’-aanpak betekent samenwerking in plaats van onderlinge concurrentie.

Dit heeft de Nederlandse Suzuki-organisatie geen windeieren gelegd. Suzuki eindigde op nummer 1 (2004) en 2 (2002, 2003, 2005, 2006) bij het Relatieonderzoek Dealer-Importeur. Er rijden ruim 260.000 Suzuki auto’s op de Nederlandse wegen. Dat is een marktaandeel van 2,6 procent (2006). Zodoende is Suzuki na Toyota de meest succesvolle Japanse autofabrikant in Nederland.

Suzuki Sport

Suzuki is een actieve deelnemer aan motorsportevenementen, zowel met motorfietsen als . Daaronder is het Junior Rally Championship, dat in 2004 en 2007 werd gewonnen door Suzuki-piloot P-G Andersson. Tussen 2002 en 2008 nam Suzuki deel aan de World Rally Championship, met de Suzuki Ignis en de SX4 WRC.

Nissan

Inmiddels komt het grootste deel van de wereldwijde omzet uit auto’s. De Suzuki Motor Corporation verkoopt bijna vier keer zoveel auto’s als motorfietsen. Hoewel Japan nog steeds de grootste markt is voor Suzuki, behaalt het merk tweederde van zijn verkopen van elders.

Eind 2007 sloot Suzuki een overeenkomst met Nissan over het uitwisselen van modellen voor de verkoop (dus geen productie-uitwisseling). Zo krijgt Suzuki onder andere een Amerikaanse pick-up van Nissan, dat op zijn beurt het Alto-broertje Nissan Pixo op de markt brengt. In 2013 stopte Nissan met de Pixo, de samenwerking op andere vlakken blijft.

Volkswagen

Door de jaren heen had General Motors verschillende malen Suzuki-aandelen in handen. Hoewel GM nog een optie heeft aandelen terug te kopen lijkt dat niet meer te gebeuren. 19,9 procent van de aandelen in de Suzuki Motor Corporation kwamen in 2009 namelijk in handen van het Volkswagen concern. Dat wilde met Suzuki expertise uitruilen. Na een dispuut is dit samenwerkingsverband echter vruchteloos ontbonden.