Suzuki Way of life!

Suzuki’s Way of Life is altijd spannend geweest. Het doel is de verwachtingen van klanten te overtreffen, ze te verrassen, te verblijden en hun vertrouwen te waarborgen. Overal ter wereld. 

Lees meer

Acties

Lage rente bij Suzuki

Financieren bij Suzuki kan nu met lage rente. Daarbij heb je veel keuze: een nieuwe of gebruikte Suzuki, 36 of 48 maanden looptijd en de gewenste hoogte van het kredietbedrag.

Lees meer

Autonieuws

Eerste meters met… de nieuwe Suzuki Swift

Op de Autosalon van Genève, begin maart, maakte ik voor het eerst kennis met de nieuwe Suzuki Swift. Nu hebben de eerste exemplaren ons land bereikt en kan ik ervaren hoe deze nieuwe compacte auto in de praktijk bevalt. Deze eerste rij-indruk draait om de 1,0 liter BoosterJet: de driecilinder turbomotor met 112 pk. Een uitgebreide rijtest met de 90 pk sterke basismotor volgt.

Lees meer

Autotests

Suzuki Ignis: verrassingsei

Suzuki ververst zijn modelgamma voortvarend, waarbij zowel bekende als nieuwe namen hun opwachting maken. De Ignis is zo’n bekende naam die nu opnieuw inhoud krijgt. De nieuwe Ignis opereert, net als broer Baleno, op de grens van het A- en B-segment. De Baleno is hierbij de rationele keuze, terwijl de Ignis daarbovenop moet imponeren met z’n charme. Kom maar op!

Lees meer

Video's

De nieuwe Suzuki SX4 is niet wat het lijkt

Suzuki heeft de nieuwe SX4 tot op het laatst geheim weten te houden voor pers en publiek maar nu is ‘ie er dan. Laat je niet misleiden door de naam van de auto, hij is 20 centimeter langer dan de huidige SX4. De prijs belooft voor het grootste spektakel te gaan zorgen bij deze auto. Hij gaat namelijk ‘minder dan 20.000 euro kosten’ volgens de woordvoerder.

Lees meer

Suzuki Select Occasions

Een Suzuki Select Occasion, wat koopt u dan? Een auto van maximaal 72 maanden oud en met een maximum kilometrage van 80.000 km. Een auto die volgens Suzuki-voorschriften is onderhouden en dus tiptop in orde is. Bij aankoop krijgt u ook:

  • 12 mnd garantie (BOVAG)
  • 14 dgn-omruilgarantie
  • APK minimaal 12 maanden geldig
  • gegarandeerde kilometerstand (NAP)
  • bekende autohistorie
  • onderhoudsbeurt
  • interieur en exterieur gereinigd
  • mobiliteitsservice
  • gratis schade hulpset

Vraag uw Suzuki dealer naar de exacte voorwaarden.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Suzuki Select Occasion.

Over Suzuki

Suzuki’s Way of Life is altijd spannend geweest. Het doel is de verwachtingen van klanten te overtreffen, ze te verrassen, te verblijden en hun vertrouwen te waarborgen. Overal ter wereld.

Suzuki’s producten zijn niet alleen duurzaam, van hoge kwaliteit en betrouwbaar, ze staan ook voor prestaties en waardevastheid en altijd voor een dosis plezier. Ieder aspect van het merk Suzuki draagt bij tot de uitdrukking van Suzuki’s Way of Life.

Historie

De Suzuki Motor Corporation is een Japans bedrijf, dat vooral bekend is als fabrikant van auto’s en motorfietsen. In Nederland levert het ook buitenboordmotoren voor de pleziervaart.

Michio Suzuki en schoonzoon Shunzo Suzuki startten in 1909 het bedrijf Suzuki Loom Works voor de productie van vooral weefgetouwen. De zaak was gevestigd in Hamamatsu, de stad waar nog steeds het hoofdkwartier is gevestigd van de inmiddels wereldwijd actieve onderneming.

In 1952 kwam Suzuki met zijn eerste gemotoriseerde voertuig, een ‘rijwiel met hulpmotor’ genaamd Power Free. De ‘motorfietsen’ werden toen nog uitgebracht onder de merknaam Suzuki Jidosha Kogyo. De overstap naar voertuigen bleek zo’n goede beslissing, dat twee jaar later het bedrijf werd omgedoopt in Suzuki Motor Company.

In 1964 startte NIMAG met de import van Suzuki-motorfietsen in Nederland. Reeds in 1972 was Suzuki, na Honda, het best verkopende motorfietsenmerk in ons land.

Suzuki-jeep

De eerste auto van Suzuki zag in 1955 het levenslicht. Het was de Suzulight, een compact en licht voertuig met een tweetaktmotor van 360 cc inhoud. De slimme bouw en lage prijs van Suzuki modellen bracht deze auto’s binnen het bereik van de grote massa. Zodoende droegen ze bij aan de gemotoriseerde mobiliteit in Japan.

In 1970 presenteerde Suzuki een compacte, trendsettende auto die vierwiel aangedreven was. Deze LJ-10 werd al snel ‘de Suzuki-jeep’ genoemd. Het reservewiel zat op de vierde ‘passagiersstoel’, om alzo te voldoen aan de formaten binnen de Japanse regelgeving voor mini-cars.

De LJ-80 uit 1978 was uitgevoerd met de eerste door Suzuki ontwikkelde viertaktmotor. Nederland had de primeur van deze auto, die flink scoorde in de export. De LJ-80 was de voorloper van een nieuw marktsegment, die van de compacte 4×4 funauto’s.

Huidige modellen

De Suzuki Alto uit 1979 is altijd een van de populaire modellen van het merk geweest. In 2009 verscheen alweer de zevende generatie van deze kleine auto. Op de dertigste verjaardag van de Alto werd het tien miljoenste exemplaar verkocht.

Vanaf 1983 kreeg de Alto een grote broer: de Swift, bijgenaamd ‘Giant Suzuki’. In Nederland nam de Swift al snel bijna de helft van alle verkopen door het merk voor zijn rekening. Er zijn nu een drie- en vijfdeurs hatchback in de verkoop. Naast de Swift brengt Suzuki de stadsauto Splash op de markt. Sinds 2010 kent het assortiment ook de Suzuki Kizashi, een grote sedan in het D-segment.

Suzuki kwam in 1993 met een van de eerste compacte MPV’s, auto’s die zich kenmerken door een hoge zitpositie en veel binnenruimte, in verhouding tot de beperkte buitenmaten. De Wagon R+, het eerste product (2000) van de samenwerking met General Motors, was veel moderner en eigentijdser dan zijn voorganger Wagon R en diens concurrenten.

De Suzuki 4WD-traditie wordt heden voortgezet door de eigenwijze Jimny. Naast deze echte terreinwagen is er voor autorijders die wat meer luxe wensen de mid-size SUV Grand Vitara (sinds 1998). Met de introductie van de SX4 (2006) kwam Suzuki tegemoet aan de wens naar flexibiliteit. De elegant vormgegeven sportcross-over kent een twee- en een vierwiel-aangedreven versie.

Nederland

Inmiddels heeft Suzuki wereldwijd fabrieken voor de productie van zowel motorfietsen als auto’s. Door direct bij de markt te produceren lukt het Suzuki om de kosten laag te houden. Ook kan Suzuki zo snel een concurrerende positie op de lokale markt krijgen.

In tegenstelling tot de meeste autofabrikanten, kent de Suzuki Motor Corporation geen pan-Europese aanpak. Elk Europees land wordt beschouwd als een unieke, individuele markt, waar de lokale specialist het meeste rendement kan genereren.

Zodoende kan de importeur zijn eigen koers bepalen. NIMAG – sinds 1979 Nederlands importeur voor Suzuki auto’s – heeft gekozen voor een bottom-up benadering richting dealerorganisaties. Dat wil zeggen dat de importeur luistert naar signalen uit het veld en z’n aanpak daarop aanpast. De ‘zakenpartners’-aanpak betekent samenwerking in plaats van onderlinge concurrentie.

Dit heeft de Nederlandse Suzuki-organisatie geen windeieren gelegd. Suzuki eindigde op nummer 1 (2004) en 2 (2002, 2003, 2005, 2006) bij het Relatieonderzoek Dealer-Importeur. Er rijden ruim 260.000 Suzuki auto’s op de Nederlandse wegen. Dat is een marktaandeel van 2,6 procent (2006). Zodoende is Suzuki na Toyota de meest succesvolle Japanse autofabrikant in Nederland.

Suzuki Sport

Eén van de initiatieven die Suzuki-importeur NIMAG sinds 2007 organiseert, in samenwerking met het CircuitPark Zandvoort, is de Suzuki (of Formido) Swift Cup. Het kampioenschap is bedoeld als kweekvijver voor jong racetalent, en werd het eerste jaar gewonnen door Steve Kirsch en Tim van Gog. Sandra Douma veroverde de Ladies Cup.

Voor de wedstrijden wordt gebruik gemaakt van een Suzuki Swift Sport, die door tuner Intrax is doorontwikkeld. Het vermogen is verhoogd naar circa 140 pk en het gewicht omlaag gebracht van 1.005 naar slechts 900 kilogram. Natuurlijk heeft de Swift Sport een uitermate geschikt uiterlijk voor een race, met z’n agressief ogende voorbumper met sportieve luchtinlaten en mistlampen en z’n achterbumper met luchtdiffuser en dubbele uitlaten.

Suzuki neemt ook deel aan algemene motorsport evenementen. Daaronder is het Junior Rally Championship, dat in 2004 en 2007 werd gewonnen door Suzuki-piloot P-G Andersson. Tussen 2002 en 2008 nam Suzuki deel aan de World Rally Championship, met de Suzuki Ignis en de SX4 WRC.

Nissan

Inmiddels komt het grootste deel van de wereldwijde omzet uit auto’s. De Suzuki Motor Corporation verkoopt bijna vier keer zoveel auto’s als motorfietsen. Hoewel Japan nog steeds de grootste markt is voor Suzuki, behaalt het merk tweederde van zijn verkopen van elders.

Eind 2007 sloot Suzuki een overeenkomst met Nissan over het uitwisselen van modellen voor de verkoop (dus geen productie-uitwisseling). Zo krijgt Suzuki onder andere een Amerikaanse pick-up van Nissan, dat op zijn beurt het Alto-broertje Nissan Pixo op de markt brengt.

Volkswagen

Door de jaren heen had General Motors verschillende malen Suzuki-aandelen in handen. Hoewel GM nog een optie heeft aandelen terug te kopen lijkt dat niet meer te gebeuren. 19,9 procent van de aandelen in de Suzuki Motor Corporation kwamen in 2009 namelijk in handen van het Volkswagen concern. Dat wilde met Suzuki expertise uitruilen. Na een dispuut is dit samenwerkingsverband echter vruchteloos ontbonden.