Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 1
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 2
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 3
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 4
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 5
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 6
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 7
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 8
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 9
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 10
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 11
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 12
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 13
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 14
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 15
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 16
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 17
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 18
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 19
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 20
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 21
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 22
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 23
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 24
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 25
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 26
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 27
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 28
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 29
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 30
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 31
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 32
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 33
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 34
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 35
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 36
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 37
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 38
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 39
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 40
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 41
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 42
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 43
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 44
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 45
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 46
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 47
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 48
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 49
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 50
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 51
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 52
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 53
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 54
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 55
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 56
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 57
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 58
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 59
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 60
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 61
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 62
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 63
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 64
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 65
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 66
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 67
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 68
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 69
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 70
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 71
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 72
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 73
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 74
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 75
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 76
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 77
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition - Foto 78
Ferrari 308 GT4 Dino | Perfect condition
1975 - 83.727 km - Benzine - Handgeschakeld - € 74.500,‑ € 74.500,‑
Stel een vraag aan
Autobedrijf Wim Prins (Nunspeet)
Wat is de prijs na inruil?
- Merk en model:
- Ferrari 308
- Uitvoering:
- GT4 Dino | Perfect condition
- Kilometerstand:
- 83.727 km
- Bouwjaar:
- 02/1975
- Prijs:
- € 74.500,‑ Wat is de prijs na inruil?
- Wegenbelasting:
- Vrijgesteld
- Brandstof:
- Benzine
- Transmissie:
- Handgeschakeld
- Vermogen:
- 230 pk (169 kW)
- Carrosserievorm:
- Coupé (2-deurs)
Highlights
- Lederen bekleding
- Lichtmetalen velgen
Contactgegevens
Voorraad van deze aanbieder
Autogegevens
Algemeen
- Merk en model:
- Ferrari 308
- Uitvoering:
- GT4 Dino | Perfect condition
- Kilometerstand:
- 83.727 km
- Bouwjaar:
- 02/1975
- Prijs:
- € 74.500,‑
- BTW/Marge:
- Marge
- Wegenbelasting:
- Vrijgesteld
Eigenschappen
Carrosserie
- Voertuigsoort:
- Personenauto
- Carrosserievorm:
- Coupé (2-deurs)
- Kleur:
- Azzuro Metalizzato (blauw)
- Laksoort:
- Metallic
Techniek
- Brandstof:
- Benzine
- Transmissie:
- Handgeschakeld
- Gewicht voertuig:
- 1.270 kg
- Laadvermogen:
- -
- Trekgewicht:
- -
- Motor:
- 2.926 cc
- Vermogen:
- 230 pk (169 kW)
Bekleding
- Materiaal:
- Leder
- Kleur:
- Zwart
Milieu
- Energielabel:
- -
- CO2-uitstoot:
- -
Brandstofverbruik
- - Stad:
- -
- - Buitenweg:
- -
- - Gecombineerd:
- -
Highlights
- Lederen bekleding
- Lichtmetalen velgen

Autobedrijf Wim Prins
Galvaniweg 1
8071 SC Nunspeet
www.wimprins.nl
Bijzonderheden
Ferrari Dino 308 GT4
La famiglia is heilig in la bella Italia. Des te groter is de eer dat Enzo Ferrari deze fraaie 308 GT4 naar zijn overleden zoon Dino vernoemde. Een terechte vermelding, want het model is uniek en trendsettend in meerdere opzichten: zo is de Ferrari Dino 308 GT4 het allereerste serieproductiemodel van de meesters uit Maranello voorzien van een V8-middenmotor. Tegenwoordig weten we niet beter, maar een 2+2 uitvoering in deze configuratie is nog steeds uniek, zelfs naar Ferrari-maatstaven. Dit maakt de 308 GT4 Dino meteen ook de eerste én enige 4-zits Ferrari ooit die onder de vlag van de fabriek heeft geracet. Het design kent eveneens een bijzonder verhaal: niet Pininfarina, maar Bertone kreeg de opdracht om de Ferrari 308 GT4 te schetsen. En voor de allereerste maal ging dat om een serieproductiemodel. Dit, echter ook de historie en conditie van dit briljant gerestaureerde exemplaar leidde ertoe dat de mannen van Prins unaniem waren: zowel technisch als optisch kijkt u naar de mooiste GT4 Dino die we ooit in ons assortiment hebben mogen ontvangen. En u kunt de volgende eigenaar zijn.
Historie
In 1975 leek alles samen te komen voor Ferrari: de Scuderia werd constructeurskampioen in de Formule 1 en veroverde met Niki Lauda achter het stuur tevens de rijderstitel. Ander soort successen werden geboekt in Amerika: de Dino 308 GT4 was de enige Ferrari die in 1975 legaal naar Amerika werd geïmporteerd en daarbij werd het recente F1-succes slim ingezet als marketingtool. Toeval bestaat niet; onze Ferrari 308 GT4 stamt uit exact hetzelfde jaartal. Het bijgeleverde geboortecertificaat vermeldt april 1975 om precies te zijn. Daarna wordt er in de bijgeleverde historie een grote sprong gemaakt naar het jaar 2002. Een Canadees uit Toronto heeft goed bijgehouden (facturen inbegrepen) hoe intensief hij 7 jaar lang aan de Dino GT4 heeft gesleuteld. Het opknappen ging over in jaarlijks onderhoud in de periode 2009 tot 2015. Een jaar later kwam de Ferrari in Nederlandse handen terecht, waarna in 2019 de restaurateurs van Classic Job zich met alle toewijding van de wereld stortten op het karakteristieke bodywork. Italauto legde zich aansluitend toe op de techniek, met als gevolg een perfect rijdende, oogverblindend mooie 308 GT4 Dino... Exclusief bij Prins.
Exterieur
Designbureau Bertone met kunstenaar Marcello Gandini in dienst, stond in de jaren 70 bekend om zijn strak getekende bolides. De Ferrari Dino 308 GT4 hoort in een knap rijtje thuis, bestaande uit onder andere de legendarische Lancia Stratos en Lamborghini Countach. Met zo'n portfolio kon Bertone thuiskomen, tot grote ergernis van eeuwig rivaal Pininfarina aan wie Ferrari tot dan toe trouw was geweest voor zijn serieproductiemodellen. Kennelijk had Enzo zijn plannen scherp op het netvlies staan, blijkt ook uit zijn extreem nauwe betrokkenheid bij de ontwikkeling van de 308 GT4. Gandini heeft zichtbaar zijn best gedaan om de looks van de Ferrari 2+2 zo dicht mogelijk tegen dat van de 2-zits sportauto's aan te laten schurken. Waarvoor een diepe buiging. De staat van dit exemplaar is strakker dan strak, net als het hoekige lijnenspel. De eerste serie 308 GT4's zijn te herkennen aan de smallere grille aan het front in combinatie met Dino-badges - in 1976 vervangen voor logo's van de Prancing Horse. Zoals u kunt zien is die van ons meegegaan met de tijd, vermoedelijk te danken aan een originele Ferrari upgrade achteraf. Ook nieuw is de Azzuro Metalizzato carrosserielak; een originele kleur op de Dino, echter af-fabriek kleurde de klassieker Nocciola. De luchtinlaten achter de achterste zijruiten verraden de unieke V8-middenmotor configuratie.
Interieur
Binnenin de Dino 308 GT4 heeft het originele Beige leder plaats moeten maken voor meer behouden Nero. Geen straf, want hierdoor kunt u er zonder bij na te denken ook prima met een spijkerbroek in plaatsnemen. De prachtige bekleding is helemaal doorgetrokken tot en met het dashboard. Op het zwart lederen 3-spaaks Momo-stuurwiel prijkt het steigerende paard in plaats van het Dino-opschrift en volgt daarmee het voorbeeld van de neus. Voor de rest is het één en al nostalgie in de klassieke Ferrari cockpit met tellers, schakelaars en schakelpatronen die seventies ademen. Bijzonder blijft de 2+2-opstelling; op de één of andere manier verwacht je die 2 extra stoelen achterin niet. Maar vrienden en familie zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.
Techniek & performance
Het is traditie bij Ferrari dat de typeaanduiding iets prijsgeeft van de motorisering. Zo ook in geval van de 308 GT4, met de "30" voor bijna 3,0 liter inhoud (2926,90 cc) en de "8" verwijzend naar het aantal cilinders. De 2.9 V8 rijdt, presteert én klinkt zoals het moet. Wat een heerlijke machine! Wie alle 255 paarden (volgens Europese spec.) over het asfalt laat razen loopt het risico in vervoering te raken. Een fabeltje dat Niki Lauda zich met de techniek zou hebben bemoeid heeft u daar totaal niet voor nodig...
Met hartelijke groet,
Prins Classics.