Maserati: alles wat je moet weten - Autokopen

Maserati Kopen

Maserati, bekend om Italiaanse flair, luxe en performance, biedt diverse modellen, van sedans tot SUV's, nu ook elektrificatie omarmend.

Auto's

Ontdek het Maserati aanbod

Nieuwste aanbod

incl. BTW

€ 54 500

76 175 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 47 500

67 000 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 69 500

58 304 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 124 500

28 715 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 84 500

28 432 km Hybride-Benzine Automaat

incl. BTW

€ 139 500

24 499 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 99 500

83 km Benzine Automaat

incl. BTW

€ 34 900

110 340 km Diesel Automaat

Apeldoorn

Auto Keijzers

incl. BTW

€ 34 900

61 732 km Benzine Automaat

Informatie

Ontdek recente Maserati artikelen en rijtests.

Recente artikelen
Maserati MC20 laat zich op straat zien

Maserati geeft de eerste beelden vrij van gecamoufleerde prototypes van de MC20. De nieuwe sportcoupé wordt in mei aan de wereld voorgesteld en is de eerste van een nieuwe generatie Maserati’s.

Nieuwe sportwagen Maserati heet MC20

Maserati maakt de naam bekend van zijn nieuwe sportwagen, die in mei wordt gepresenteerd. Het model gaat MC20 heten en is min of meer de spirituele opvolger van de spectaculaire MC12.

Maserati klaar voor hybride Ghibli

Maserati start nog dit jaar met de productie van de hybride Ghibli. Van vier andere modellen - alle ook in hybride of elektrische uitvoering - maakt het Italiaanse merk nu bekend wanneer de bouw start.

Maserati presenteert Ghibli Royale

Maserati presenteert de Ghibli Royale op de Autosalon van Brussel. Het merk bouwt slechts honderd exemplaren van de luxe aangeklede, speciale editie.

Over Maserati

Historie

 

Maserati is een Italiaans automerk dat zich concentreert op sportwagens, al dan niet voor de weg. Het merk werkt samen met Alfa Romeo. Maserati is met Ferrari, Fiat, Lancia en Alfa Romeo lid van de Fiat Groep.

 

Het merklogo is een rechtopstaand blauw-wit ovaal, met een rode drietand. De drietand is het officiële symbool van Bologna, de stad waar de Maserati auto’s oorspronkelijk werden geproduceerd. Het icoon van die stad is een standbeeld/fontein van Neptunus met drietand, gemaakt door de Vlaming Giovanni Da Bologna.

 

Het Maserati logo is waarschijnlijk ontworpen door Mario Maserati, die als enige van de zes Maserati broers geen ingenieur was, maar schilder. De andere broers hadden, voordat ze het eigen bedrijf oprichtten, hun sporen ruim verdiend in werkzaamheden als motorontwerp voor motorfietsen, reparatie en testrijden van auto’s, racen en het vertegenwoordigen van autobedrijven in het buitenland.

 

In 1914 stichtte broer Alfieri de Società Anonima Officine Alfieri Maserati (Kantoor Alfieri Maserati NV). Al gauw verhuisde het bedrijf naar Bologna.

 

 

Raceauto's

 

In de eerste jaren hield het Maserati bedrijf zich vooral bezig met het maken van bougies en bobines (transformatoren voor het ontstekingssysteem van benzine- motoren). Verder tunede Maserati auto’s voor Isotta Fraschini en bouwde het racewagens voor Diatto.

 

Toen Diatto de productie van raceauto’s stop zette, ging Maserati snelle auto’s onder eigen merk ontwerpen. De Tipo 26 debuteerde in 1926 tijdens de duurrace Targa Florio. Hij werd bestuurd door Alfieri zelf, die prompt won.

 

Maserati behaalde daarna nog vele overwinningen. 1929 Was een goed jaar, met de debuterende zestiencilinder V4-motor en het 246 kilometer per uur wereld snelheidsrecord voor de tien kilometer in de C-klasse. Ze bezorgden het bedrijf een goed imago, orders en fondsen.

 

 

Het bedrijf

 

Na de dood van Alfieri (1932) bleef het bedrijf nog vijf jaar lang in handen van de overgebleven broers Maserati. Wel werden mensen van buiten de familie aangetrokken. Dit waren onder andere de tuner-coureur Tazio Nuvolari en de voorzitter-coureur Emilio Giuseppe ‘Nino’ Farina (de neef van carrosseriebouwer Pinin Farina).

 

De Maserati broeders verkochten in 1937 hun aandelen aan de familie Orsi, maar bleven zelf tot 1948 aan als eerste monteurs. Met de verkoop verhuisde het bedrijf naar Modena, waar het tot op heden gevestigd is.

 

 

Productieauto's

 

Tot de jaren vijftig hield Maserati zich actief bezig met autoracen. De bekendste wagens uit die tijd waren de 250F en de Maserati ‘Birdcage’. Met de Argentijnse coureur Juan-Manuel Fangio behaalde het merk een flink aantal overwinningen, waaronder de Wereldkampioenschapstitel Formule 1 in 1957 met de Maserati 250F.

 

De competitie van merken als Mercedes, Ferrari en Talbot nam toe. Tegelijkertijd zag het bedrijf in dat men niet kon leven van de productie van raceauto’s alleen. De focus werd meer en meer verlegd naar het bouwen en verkopen van snelle productieauto’s. De 3500 GT uit 1957 was het eerste model dat in een oplage van bijna tweeduizend stuks werd gefabriceerd.

 

Ook stopte Maserati met actieve motorsport deelname. Wel bleef het merk Maserati raceauto’s en prototypes bouwen voor privéteams. Daarbovenop ontwierp het motoren voor Formule 1-auto’s en voor andere constructeurs. Zo bouwde Maserati in 1965 een twaalfcilinder, drieklepsmotor met dubbele ontsteker voor Cooper.

 

 

GT-specialist

 

Tijdens de zestiger en zeventiger jaren bouwde Maserati een reputatie op als producent van exclusieve Gran Turismo’s (GT’s) in kleine aantallen. De sterke sportauto’s voor de lange afstand kregen klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte.

 

Vanaf die tijd belandde het merk in handen van verschillende autofabrikanten: Citroën, De Tomaso, Ferrari en Fiat. Alle lieten hun sporen na. Zo paste Citroën bijvoorbeeld haar befaamde hydraulische techniek toe.

 

Voormalig coureur Alessandro de Tomaso verruilde de GT-strategie voor goedkopere, agressievere modellen voor een groter publiek. De Maserati Biturbo (1982), een ‘vierkante’, achterwielaangedreven coupé met de motor voorin, sloeg in als een bom. De auto kon met gemak de concurrentie aan, doordat de relatief kleine motor was uitgerust met twee turbo’s.

 

 

Fiat en Ferrari

 

Onder Ferrari-management (dat op zijn beurt weer onder Fiat viel), werd Maserati het luxe- en prestatiemerk van Ferrari. Daartoe werd het Maserati bedrijf volledig verbouwd en gereorganiseerd. Het bracht het merk weer terug in het snelle topsegment. Dit bleef nog een tijdje zo toen Maserati weer volledig in handen van Fiat kwam (2005). De verkoopaantallen stegen met deze koers, maar dat ging door nadat in 2015 de band met Ferrari weer werd verbroken. Werd in 2005 een recordaantal van 5.659 auto’s verkocht, in 2017 was dit al gestegen tot bijna 51.500 stuks.

 

Begin deze eeuw keerde Maserati terug op belangrijke markten, zoals de Verenigde Staten, met geavanceerde topmodellen als de Quattroporte en GranSport. Ook maakte het merk z’n rentree in de sportwereld. Modellen als de MC12, de Trofeo en de Trofeo Light brachten Maserati succes in sportevenementen als de FIA GT, de American Le Mans Series, Grand-Am en de Italian GT.

 

 

Huidige modellen

 

Tegenwoordig levert Maserati een divers assortiment. Naast meer traditionele modellen zoals sedans (de vierdeurs Quattroporte en de kleinere Ghibli), coupé's en cabrio's (GranTurismo en GranCabrio) kun je er tegenwoordig ook terecht voor SUV's. De Levante uit 2016 zal snel een kleinere broeder krijgen.

 

 

Tuning en styling

 

Sinds eind 2008 kunnen liefhebbers van getunede Maserati’s terecht bij het merk zelf. Maserati Corse, de raceafdeling van het merk, bracht als eerste de Maserati MC Sport Line uit van de Gran Turismo S. De tuningpakketten bestaan uit technische en optische aanpassingen.

 

Dankzij het Officine Alfieri Maserati-individualiseringsprogramma kunnen Maserati-klanten hun eigen bijdrage leveren aan de finish van de auto, met keuze uit meer dan acht miljoen mogelijke combinaties. Ook werkt Maserati samen met partners als audiospecialist Bower & Wilkins en textielbedrijf Ermenegildo Zegna.