Highlights
-
flink voordeliger
-
veel lichter
-
volwaardige zevenzitter
Van oudsher is de Land Rover Discovery het bonkige broertje van de Range Rover. Generatie na generatie heeft hij zich opgewerkt tot nagenoeg hetzelfde niveau en inmiddels begeeft hij zich ook qua uiterlijk in hogere kringen. Zoals het een heer betaamt verloochent hij zijn oude maten niet. Aan de andere kant maakt hij, met zijn meer gepolijste voorkomen, een hoop nieuwe vrienden. Ik ga een weekje op stap met de nieuwe Land Rover Discovery om te ontdekken wat het is: zo’n goeie, ouwe Disco of stiekem toch een Range.
Dat de Land Rover Discovery voor het eerst sinds zijn introductie meer SUV dan terreinwagen is, mag gerust bijzonder heten. Toch moet de auto nog steeds kunnen dienen als werkpaard. Luxer en praktischer dus, maar ook nog honderden kilo’s lichter. Dat maakt de Discovery, in ieder geval op papier, nog aantrekkelijker dan voorheen.
Bekijken
Groot, heel groot. Dat was de Discovery, en dat is de Discovery nog steeds. De afgeronde vormgeving zorgt ervoor dat de koets ondanks zijn imposante formaat vriendelijk oogt, maar het kleedt zeker niet af. Opvallende verwijzingen naar de eerdere generaties zijn het halverwege verhoogde dak en de asymmetrisch geplaatste kentekenplaat achterop. Veel mensen die ik spreek vinden dat laatste niet echt mooi.
Vanbinnen oogst de Discovery niets dan lof. Het interieur is van welhaast Range Rover-waardige kwaliteit, op de harde en daardoor eenvoudig af te nemen kunststoffen op ‘laarshoogte’ na. Het interieur is niet op foutjes te bespeuren en laat geen kraakjes of rammeltjes horen. Samengevat: dit is echt heel goed.
Zitten
Voordat ik aan de zitpositie toekom is het beschrijven van de instap een goed idee. Die is namelijk hoog, heel hoog. Zelfs met de luchtvering in de laagste stand moet je echt een stap zetten om erin te komen. Ben je boven, dan zit je zo hoog boven het verkeer dat zelfs een BMW X5 verwordt tot een ‘aandoenlijk’ autootje. De stoelen zelf zijn groot, voldoende geprofileerd en bieden aangenaam comfort.
De grootste verrassing, letterlijk, is voor de maximaal vijf achterpassagiers. Die baden op elke zitplaats in ruimte, ja, zelfs helemaal achterin. Er zijn maar weinig zevenzitters waar deze zitplaatsen zo ruim zijn als in een Discovery. De bagageruimte achter de laatste zitrij is uiteraard beperkt, met die zitrij neergeklapt is er juist een enorme 1.275 liter beschikbaar. Klap je nog even door, dan ontstaat er een echoput die 2.342 liter slikt. Het meest bijzondere aan het interieur van de Discovery is het - optioneel - volledig elektrisch in- en uitklappen van de stoelen. Bekijk onze video voor een demonstratie van dit systeem.
Bedienen
Het infotainmentsysteem met 10 inch groot aanraakscherm is een hoogvlieger. Het systeem is fraai en logisch ingedeeld, reageert meer dan snel genoeg op je vingers en de functionaliteit is goed. Wel opvallend is dat de spraakbediening niet werkt voor navigatiefuncties.
Zoals dat hoort bij een Land Rover, is er uitgebreide aandacht voor terreinprogramma’s. In de automatische stand selecteert het systeem zelf de beste modus, desgewenst kun je het systeem met een draaiknop instellen op een specifieke ondergrond. Ook de luchtvering is in hoogte instelbaar.
Rijden
Rijden met de Land Rover Discovery is een bijzondere gewaarwording. In een wolk van soevereiniteit zweef je in alle rust hoog boven het andere verkeer. Nee, dat is geen zinnetje uit de folder maar één uit mijn eigen ervaring. De Discovery is namelijk bijzonder comfortabel en doet op dat gebied niet onder voor een directielimousine. Als ik de auto ophaal is er ‘code geel’. Het regent en stormt het hevig, maar al dat natuurgeweld kan de Discovery weinig deren. Een veilig gevoel.
Een diesel die je koopt voor zijn geluid, het bestaat!
De Discovery TD6 weegt minimaal 2.230 kg, en dat is gewoon écht veel. Het knappe is dat je dit gewicht bij normaal gebruik amper voelt. De auto is bovendien een respectabele 340 kg lichter dan het vorige model met vergelijkbare motor. De Discovery stuurt aangenaam en houdt de ingezette richting vertrouwenwekkend vast, al helt de koets onvermijdelijk over. Pas als je met (te) hoge snelheid een kortere bocht in duikt voel je dat het gewicht graag rechtdoor wil. De remmen verdienen een speciaal compliment, deze zijn zodanig afgesteld dat je niet merkt dat er zoveel kilo’s beteugeld worden.
De zescilinder TD6-motor met 258 pk en een lieve 600 Nm aan koppel is ‘de motor die je moet hebben’. Niet omdat de nieuwe viercilinder TD4 met 240 pk en 500 Nm niet kan voldoen, maar omdat de zescilinder zo heerlijk klinkt. Een diesel die je koopt voor zijn geluid, het bestaat! En hij presteert uitmuntend, voor je het weet snijdt de mastodont met 170 km/u door het verkeer. De nagenoeg nooit voelbaar schakelende achttrapsautomaat helpt daarbij. De Disco is een perfecte reisauto, waar je na uren rijden nog fris uitstapt en met het testverbruik van 1 op 10,6 hoeft dat pas na 900 km te zijn.
Echt offroad ben ik tijdens de test niet geweest, maar ik geloof direct dat de auto het kan. Wel verdient het dan de aanbeveling om de 22 inch wielen te vervangen voor een paar maatjes kleiner. Dat is sowieso geen slecht idee, want nu reageert de auto weleens wat stoterig op korte oneffenheden. Hogere bandwangen helpen korte hobbels te absorberen en misschien nog wel belangrijker: je wielen langer mooi te houden. Niet iets om uit te vlakken, bij een auto die werk- en luxepaard zijn zo goed combineert.
Betalen
De Land Rover Discovery is dankzij zijn nieuwe viercilinder Ingenium-diesels een stuk bereikbaarder geworden. De 180 pk sterke TD4 is er nu vanaf 74.360 euro, de TD6 kost zo’n 20.000 euro méér. Elke Discovery heeft een moderne achttrapsautomaat en uiteraard vierwielaandrijving. Wil je een Discovery met zeven zitplaatsen, dan betaal je daarvoor 1.650 euro meer. Daar komt voor de TD4 en SD4 nog tot 1.685 euro extra bpm overheen. Dank u wel, Belastingdienst.
Samenvatting en conclusie
De Land Rover Discovery is meer Range Rover dan ooit, en toch niet minder Discovery. Hij overtuigt met z’n enorme, limousine-achtige rijcomfort en enorme interieurruimte. Zeven personen zitten er gewoon góed in, zonder compromissen. Een unieke combinatie van factoren, en dan staat ‘ie ook nog naast de weg zijn mannetje.
De Land Rover Discovery kan dus nog steeds alles, en méér. Hij is op alle vlakken verbeterd, met name vanbinnen is hij nu voornamer dan voorheen, terwijl de rij-eigenschappen profiteren van het flink geslonken gewicht. Het is dus nog meer dan ooit een zwaargewicht, alleen nu een stuk lichter.
Video
We demonstreren het unieke, volledig elektrische Intelligent Seat Fold-systeem.