Ford heeft vorig jaar een record aantal auto’s verkocht in Europa. De stijging van 5,4 procent ten opzichte van 2006 is volgens het merk mede te danken aan de modellen met Flexifuel, de Ford Focus en de C-Max. Hiervan zijn er op het Europese continent zestig procent meer afgezet.

In 2007 verkocht Ford Europa 93.500 auto’s meer dan het jaar ervoor. Onder de ruim 1,8 miljoen Fords die in totaal zijn verhandeld, bevinden zich 17.500 Flexifuel modellen. Er rijden nu meer dan 45.000 Ford auto’s met een flexibel brandstofsysteem rond op ons continent.

Flexifuel auto’s kunnen zowel rijden op reguliere benzine als op bio-ethanol (E85), of op een mengsel van die twee. Zolang nog niet overal in Europa het milieuvriendelijkere E85 verkrijgbaar is, is Flexifuel een pragmatische oplossing voor autorijders die het milieu willen ontlasten. Afhankelijk van het mengsel en het productieproces stoot een Flexifuel Ford dertig tot tachtig procent minder CO2 uit. Daarmee voldoen de motoren aan de Euro Stage IV-emissienorm.

Het merendeel van de Flexifuel autoverkopen vond plaats in Zweden, waar het systeem al in 2001 werd ingevoerd. Met duizend benzinestations heeft Zweden het grootste netwerk van E85-leveranciers. Inmiddels heeft Ford de Focus en C-Max met Flexifuel geïntroduceerd in zestien Europese landen, waaronder Nederland een jaar geleden. Sindsdien gaat het hard.

Dit jaar wil Ford de modellen in nog meer Europese landen introduceren. In het voorjaar gaat de fabrikant drie andere auto’s uitrusten met het duale brandstofsysteem: de nieuwe Ford Mondeo, de Galaxy en de S-Max. Tegelijkertijd brengt Ford de ECOnetic-lijn uit, auto’s met conventionele technologie die een bijzonder lage CO2-uitstoot zullen hebben.