De nieuwe Ford Fiesta beleeft op de Salon van Genève zijn wereldpremière. Hoewel het model grondig is herzien, houdt Ford vast aan de inmiddels ingeburgerde naam. Aanvankelijk was er sprake van dat de auto omgedoopt zou worden tot Verve.

Vorige zomer gaf Ford met de Verve Concept al een voorproefje van de opvolger van de huidige Fiesta. Het studiemodel kreeg veel positieve reacties en Ford zag dan ook geen reden veel te veranderen voor de productieversie. Net als de Mazda2 is de Ford Fiesta niet zwaarder geworden dan zijn voorganger, terwijl de afmetingen wel licht zijn toegenomen. De productie van de nieuwe Fiesta voor de Europese markt gaat dit najaar van start. Het model zal ook op alle andere continenten, onder dezelfde naam, worden gevoerd.

Vanaf de introductie is de Ford Fiesta leverbaar met vijf verschillende motoren. Nieuw in het programma is de 115 pk sterke 1,6-liter Duratec Ti-VCT motor met variabele nokkenastiming. Deze motor is 15 pk krachtiger dan de 1,6-liter van de vorige Fiesta, met dezelfde verbruikscijfers. Een 1,25-liter motor met 60 of 80 pk en een 1,4-liter met 91 pk maken de benzinekant van het motorenpalet compleet. Voor dieselrijders zijn er twee opties: een 1,4-liter met 68 pk en een 1,6-liter met 90 pk.