General Motors mag dan Toyota nog nipt zijn voorgebleven wat betreft het totaal aantal verkochte auto’s. Het heeft wel zijn prijs gehad. Het Amerikaanse autoconcern boekte over 2007 namelijk een recordverlies van maar liefst 26,2 miljard euro.

Volgens GM heeft het enorme verlies vooral te maken met een eenmalige afschrijving op ongerealiseerde belastingvoordelen en eenmalige lasten voor de herstructurering van het voormalige dochterbedrijf Delphi. De verkoop van de door de hypotheekcrisis getroffen financieringsdochter GMAC was eveneens een grote tegenslag voor het bedrijf.

Op de Amerikaanse markt loopt het bovendien steeds stroever voor General Motors. Het boegbeeld van de Amerikaanse auto-industrie moet inmiddels Toyota naast zich dulden en de verwachting is dat het volgend jaar definitief de positie van grootste autofabrikant ter wereld moet afstaan. Opvallend genoeg gaat het GM in Azië wel voor de wind. Ook in Europa is de onderneming nog winstgevend onder aanvoering van Opel. Al is de winst van 37,8 miljoen euro in 2007 aanzienlijk lager dan de 245,5 miljoen euro in 2006.