De nieuwe Ford Focus RS verrast met nog meer vermogen dan gedacht; met 300 pk op de voorwielen sprint hij in minder dan zes seconden van 0 naar 100 km/u. Het uiterlijk is krijgshaftig, evenals de gekozen gifgroene introductiekleur. De RS debuteert 22 juli op de London International Motor Show en komt begin 2009 op de markt.

De hier getoonde auto is officieel nog een concept car. Ford houdt wat de laatste details betreft nog een slag om de arm. De gifgroene kleur heeft een nostalgisch tintje; het is afgeleid van het Le Mans Green dat in de jaren zeventig veel op de Escort RS 1600 werd toegepast. Verder vallen tal van glanzend zwarte details op. De wielkasten zijn verbreed omdat de spoorbreedte is vergroot. Om het visuele spektakel te versterken, zijn er vóór ventilatiesleufjes in aangebracht, zoals bij de Ford S-Max. Spannend, maar ook functioneel, zijn de louvres in de motorkap. Verder is de voorbumper nieuw en oogt de trapeziumvormige grille heftiger dan ooit. Aan de achterzijde is een grote, dubbele spoiler gekomen die zelfs associaties moet oproepen aan de succesvolle Focus WRC rallywagen. In het interieur zien we prachtige Recaro sportstoelen met kleurelementen die zijn afgestemd op de carrosseriekleur. Verder is de uitstraling doelmatig en sportief.

De Duratec 2,5-liter vijfcilinder is 300 pk en 410 Nm sterk. Uniek voor deze motor zijn de speciaal ontwikkelde nokkenassen, cilinderkop en een gewijzigd in- en uitlaatsysteem. De Focus RS heeft voorwielaandrijving, waarbij het Quaife-sperdifferentieel, overgenomen uit de vorige Focus RS, ervoor zorgt dat de 300pk’s niet alleen opgaan in bandenrook door spinnende voorwielen. De ‘Revoknuckle’ voorwielophanging helpt ook mee door ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ bij veel vermogen te voorkomen.