Op 23 juni jl. vestigde de Renault Mégane R26.R met acht minuut en zeventien seconden een nieuw ronderecord op de Nordschleife van het Nürburgring circuit. Nu komt deze sportauto eindelijk op de markt. Gepresenteerd op de autoshow van Londen, vanaf oktober in de verkoop.

De Mégane R26.R is een snellere versie van de succesvolle Mégane F1 Team R26. De auto, ontwikkeld door Renault Sport Technologies, komt in beperkte en genummerde oplage van 450 stuks uit in Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Duitsland. Alweer zo’n exemplaar dat ons land aan de neus voorbij gaat… Als doekje voor het bloeden hierbij een fotoreportage.

De sportwagen is zowel voor de weg als voor het circuit ontwikkeld. Voor de rijders die er echt mee willen racen is de optionele rolkooi dan ook aanbevolen. Samen met de ontbrekende achterbank en de zespuntsgordels uit de luchtvaart staat deze lekker stoer. Het uiterlijk straalt in alles een racer uit. De glanzende motorkap van koolstof kan in zeven kleuren worden besteld, al dan niet met print. Het stuur en versnellingspook is bekleed met leer en suede. De 18 inch velgen komen in opvallend rood.

De R26.R heeft dezelfde viercilinder zestienkleps 2.0 turbomotor als de F1 Team R26. Om optimale prestaties te bereiken is er 123 kg gewicht van laatstgenoemde auto afgehaald. Het resultaat is 230 pk voor de R26.R en 310 Nm koppel, waarvan 90 procent aanwezig is voor het hele spectrum tussen 2.000 en 6.000 tpm. Om te voorkomen dat wegrijders ongelukken maken met deze hoge trekkracht, is de onafhankelijke voorwielas gecombineerd met een beperkend slipdifferentieel. Op z’n top bereikt de coupé een snelheid van 237 km/u.

Naast prestatieverhogende ingrepen heeft Renault Sport Technologies het comfort vergroot. Zo is er automatische climate control beschikbaar, en beschikt de auto standaard over airbags, mistlampen, achterruitenwisser en meer. De Renault Mégane R26.R verbruikt volgens de fabrikant 8,5 l/100 km benzine. Dat levert 199 g/km CO2-uitstoot op.