In Amerika en Japan rijdt de nieuwe Jazz al even rond en nu is eindelijk Europa aan de beurt. Honda maakt de late introductie goed met de komst van twee gloednieuwe motoren.

De Honda Jazz, die in Japan als Fit door het leven gaat, komt eindelijk naar Europa. Het uiterlijk is geen verrassing meer aangezien de auto in Japan al een jaar rondrijdt. Laten we dus meteen naar het belangrijkste nieuws gaan; de motoren.

De nieuwe 1.2 i-VTEC met 90 pk verbruikt slechts 5,1 l/100km en stoot 120 g/km CO2 uit. Ook de 1.4 met 100 pk is nieuw, deze verbruikt 5,3 l/100km en stoot 124 g/km CO2 uit. Om het maximale uit een tank benzine te halen is de Jazz standaard voorzien van schakelindicator. De 1.4 is leverbaar met i-Shift zestraps automaat, waarmee verbruik en CO2-uitstoot nog verder gereduceerd worden.

Volgens Honda zweeft de nieuwe Jazz ergens tussen de klasse van compacte hatchbacks (Civic) en kleine MPV’s (Renault Modus) in. In ieder geval is ‘ie 55 mm langer dan z’n voorganger, waardoor de ruimte achterin toeneemt. De zittingen zijn dankzij het Magic Seat-systeem uit de vorige Jazz met een beweging neer te klappen. De bagageruimte meet een noemenswaardige inhoud van 399 liter.

De nieuwe Honda Jazz maakt z’n Europese debuut op de Autosalon van Parijs in oktober. Op 8 november staat het model in de Nederlandse showrooms, prijzen zijn helaas nog niet bekend.