Opel onderzoekt leaserijders

In het kader van de introductie van de Opel Insignia, de Auto van het Jaar 2009, heeft Opel onderzocht in hoeverre leaserijders bereid zijn te veranderen. Uit het onderzoek blijkt dat veel leaserijders erg gehecht zijn aan hun routines.

Ruim zeventig procent van de Nederlandse leaserijders maakt nooit gebruik van het openbaar voor het werk. Tijdsverlies wordt als een belangrijke reden genoemd om de auto te blijven pakken. De gemiddeld 2,5 uur die ze dan per week in de file staan, nemen ze op de koop toe. Ondanks dat de meesten op de hoogte waren van de filevrije dag op 9 oktober, deed slechts zestien procent aan dit initiatief mee. Toch lijken de leaserijders langzaamaan los te komen. Ruim zestig procent van de 1.200 ondervraagden geeft aan meer flexibel te werken dan vroeger, bijvoorbeeld bij het maken van afspraken.

Toch houden de meeste leaserijders niet erg van afwisseling. Zo luistert bijna driekwart van de ondervraagden dagelijks naar hetzelfde radiostation, waarbij BNR het populairst is onder zakelijke rijders. Ook bij de keuze voor een nieuwe leaseauto blijkt de leaserijder een gewoontedier te zijn. Veertig procent blijft trouw aan het merk waar ze al in rijden. De uitstraling van de auto blijkt veruit de belangrijkste factor bij de keuze van een nieuwe leaseauto. De uitrusting, opties, het merk en de hoogte van de bijtelling komen daarna pas aan bod.