Meer informatie Toyota IQ

Toyota heeft de exacte specificaties van de IQ bekend gemaakt, alleen de prijs is nog indicatief. De vanafprijs van de stadsauto is voorlopig vastgesteld op 13.000 euro maar kan nog veranderen als de belastingplannen voor 2009 wijzigen.

De Toyota IQ 1.0 VVT-i heeft een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km, volgens het nieuwe belastingvoorstel 2009 krijgt de auto dan een BPM-vrijstelling. Ondanks dit forse belastingvoordeel is de vanafprijs alles behalve scherp: 13.000 euro. Daar staat tegenover dat de IQ bijzonder rijk is uitgerust en voorzien van geavanceerde techniek. Maar toch, de instapprijs is zelfs hoger dan die van de beduidend ruimere Yaris.

De IQ wordt leverbaar met twee motoren, de 1.0 VVT-i benzinemotor en de 1.4 D-4D dieselmotor. Die eerste heeft 68 pk, verbruikt slechts 4,3 liter benzine per 100 km (1:23,2) en heeft een CO2-uitstoot van 99 g/km. Daarmee is het straks de schoonste benzineauto die in Nederland leverbaar is. De 1.4 dieselmotor laat ook keurige cijfers zien: een gemiddeld verbruik van 1:25 en een CO2-uitstoot van 104 g/km. In het tweede kwartaal van 2009 volgt een gloednieuwe 1.3 benzinemotor.

De rij met actieve veiligheidsvoorzieningen is behoorlijk: ABS, BA (remassistent), EBD (elektronische remkrachtverdeling), VSC (voertuigstabiliteitsregeling) en TRC (tractiecontrole). Daarnaast krijgt de IQ maar liefst negen airbags mee, standaard.

De IQ komt in twee uitrustingsniveaus, Comfort en Aspiration. Die eerste is al behoorlijk rijk uitgerust: 15 inch lichtmetalen wielen, handbediende airco, radio/cd-speler met zes speakers en bediening op het stuurwiel, keyless entry en elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels. De Aspiration, waarvoor Toyota een richtprijs opgeeft van 14.000 euro voor de 1.0, voegt daar nog automatische klimaatregeling, regen- en lichtsensor en mistlichten aan de voorzijde aan toe. Vanaf 23 januari staat de IQ bij de dealer, de prijzen van de dieseluitvoering zijn nog niet bekend.