Toyota

Always a Better Way

Toyota heeft sinds 1997 meer dan 5 miljoen hybride auto's geproduceerd. De Toyota Motor Company heeft berekend dat deze hebben gezorgd voor een besparing van enkele tientallen miljoen ton CO2 ten opzichte van gelijkwaardige benzineauto’s. Toyota blijft zoeken naar verbetering: Always a Better Way.

Lees meer

Autotests

Toyota Land Cruiser: betrouwbare wereldspeler

Wie de wereld wil veroveren brengt tanks mee, maar voor vreedzame missies neem je een Toyota Land Cruiser. Onopgemerkt figureert deze auto bijna dagelijks in journaalbulletins. VN-functionarissen, rebellen en legerofficieren laten zich met regelmaat in deze onverzettelijke terreinwagen vervoeren.

Lees meer Meer Toyota autotests

Video's

De nieuwe Toyota Aygo

De nieuwe Toyota Aygo is anders. Anders dan de huidige en anders dan z'n tweelingbroertjes van Peugeot en Citroën. De nieuwe Aygo is te customizen en dat maakt hem uniek. De meerprijs voor de verschillende aankledingsopties wordt laag en de gekleurde panelen zijn zelfs bij de dealer te wisselen voor nieuwe.

Lees meer Meer Toyota video's

Toyota 1st Class Occasion 12m

Toyota streeft naar een uitstekende kwaliteit en maximale klanttevredenheid. Ook bij gebruikte auto’s. Toyota 1st Class Occasions zijn niet ouder dan 7 jaar en hebben maximaal 150.000 km op de teller staan. De garantie in het kort:

  • complete Toyota kwaliteitscontrole
  • 12 mnd garantie
  • 12 mnd Toyota Eurocare mobiliteitsgarantie
  • omruilgarantie tot 14 dgn e/o 1500 km
  • aantoonbare autohistorie (NAP)
  • 12 mnd APK bij aflevering
  • landelijk dekkend netwerk

Er zijn ook Toyota 1st Class Occasions met 24 mnd garantie. Vraag uw Toyota dealer naar de exacte voorwaarden en beperkingen.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Toyota 1st Class Occasion.

Over Toyota

Toyota heeft sinds 1997 meer dan 5 miljoen hybride auto's geproduceerd. De Toyota Motor Company heeft berekend dat deze hebben gezorgd voor een besparing van enkele tientallen miljoen ton CO2 ten opzichte van gelijkwaardige benzineauto’s. De brandstofbesparing bedroeg ruim 10 miljard liter.

Ondertussen komen er nieuwe Full Hybrid Toyota-modellen aan, plus een op waterstof. Toyota blijft zoeken naar verbetering: Always a Better Way.

Logo en historie

Het automerk Toyota is vandaag de dag de onbetwiste marktleider in Japan en Azië, de bestverkopende niet-Amerikaanse producent in de Verenigde Staten en hét toonaangevende Japanse merk in Europa.

Twee van de drie uitgangspunten van Toyota, betrouwbaarheid en groei, komen tot uitdrukking in het logo van het automerk. Dit logo bestaat uit drie ovalen. De twee in het centrum staan voor de wederzijdse vertrouwensrelatie tussen klant en Toyota. Samen vormen ze de letter ‘T’ van Toyota. De ruimte op de achtergrond, gevormd door de derde ovaal, beeldt de wereldwijde expansie uit van Toyota’s technologie en van de oneindige mogelijkheden in de toekomst.

De geschiedenis van Toyota begon eind 19e eeuw met de Japanner Sakichi Toyoda. Hij ontketende een ware revolutie in de Japanse textielindustrie met de uitvinding van een mechanisch weefgetouw. Enige jaren later bouwde hij, met hulp van zijn zoon die uitvinder was, een automatische weefmachine. Zoon Kiichiro Toyoda maakte in de Verenigde Staten en Europa kennis met de automobielindustrie. Door de verkoop van de patentrechten op het automatisch weefgetouw kon Kiichiro in 1937 de start van een eigen bedrijf financieren: de Toyota Motor Corporation.

Betrouwbaarheid

Kiichiro Toyoda stelde zich tot doel om de beste auto van de wereld te bouwen en startte met model AA. De Toyota-modellen raakten al snel bekend vanwege hun betrouwbaarheid. Dat was te danken aan de ‘lean production’, een productiesysteem waarbij verspilling en zaken zonder toegevoegde waarde werden geëlimineerd. Dit leidde niet alleen tot lagere productiekosten maar leverde ook een product van betere kwaliteit op.

Vele decennia beschikte Toyota dan ook over een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, met de minste mankementen per geproduceerde auto. Volgens het befaamde TÜV Instituut vertoonde van alle automodellen de midi-MPV Toyota Verso in 2009 de minste technische gebreken en in 2010 de Corolla Verso. Het merk stond tevens op de eerste plaats van het Autobild Qualitätsreport 2008, een kwaliteitsonderzoek voor auto’s tussen de 3 en 7 jaar oud. Daarnaast was Toyota nummer 1 op het gebied van klanttevredenheid in de meeste Europese landen.

Flinke deuk

Dit imago liep in 2010 een flinke deuk op. Door toenemende druk op toeleveranciers kwamen enkele gevaarlijke, technische gebreken voor zoals haperende gaspedalen. Autorijders meldden het op hol slaan van auto’s waarbij enkele dodelijke slachtoffers vielen. Het merk werd er tevens van verdacht deze problemen stil te hebben gehouden voor de (Amerikaanse) autoriteiten.

Toen dit uitkwam moesten alsnog wereldwijd miljoenen auto’s worden teruggeroepen voor aanpassingen. Vooral in de Verenigde Staten bracht dit grote schade toe aan de verkopen van het merk. Daar kreeg het merk te maken met parlementaire hoorzittingen, torenhoge boetes en schadeclaims. Achteraf bleek een deel van de aantijgingen niet te bewijzen of zelfs vals. Toch was het voor Toyota aanleiding om zaken als controle op toeleveranciers flink te verbeteren.

Expansie

Een van de redenen waardoor het fout was gegaan was de sterke focus op expansie. Nadat Toyota in het naoorlogse Japan de grootste automobielproducent werd, met een marktaandeel van meer dan 40 procent, werden eind jaren ’50 de eerste Toyota’s naar de Verenigde Staten geëxporteerd. In Europa was Toyota het eerste Japanse merk op de automarkt. Groei was vanaf die tijd het sleutelwoord voor het concern. Bij de introductie in Nederland in 1964 waren ‘Japanners’ nauwelijks bekend. Daardoor moest Toyota tegen veel vooroordelen opboksen. Maar met de uitmuntende kwaliteit bouwde het merk een naam op.

Jaar na jaar bleef de verkoop van Toyota’s toenemen. In 2000 leverde Toyota de 10 miljoenste auto af op de Europese markt en slechts 10 jaar later werd de 20 miljoen gepasseerd. In 2008 haalde het Toyota-concern zelfs General Motors in, die 77 jaar de grootste autobouwer ter wereld was geweest. In dat jaar stak echter een economische crisis de kop op. Deze raakte Toyota hard. Het concern was niet langer de grootste Aziatische autobouwer in Europa. Ook liep de verkoop op andere markten terug, mede door het instorten van de verkoop van hybrides. Voor het eerst in haar bestaan leed de Toyota Motor Corporation verlies. Ook op het vlak van expansie heeft het bedrijf daarom een pas op de plaats moeten maken.

Toch is het Toyota-concern de grootste autofabrikant ter wereld gebleven (met uitzondering van 2011, toen een zware tsunami Japan en daarmee het bedrijf teisterde). Het verwacht in 2014, als eerste autobouwer in de wereld, de magische grens van 10 miljoen auto's per jaar te overschrijden.  

Toyotisme

Naast betrouwbaarheid en groei heeft een derde element bijgedragen aan de ontwikkeling van het bedrijf: de ‘just-in-time’ filosofie (JIT, ook wel ‘Toyotisme’ genoemd), bedacht door Toyota’s productiechef Ohno Taiichi. JIT, letterlijk ‘precies op tijd’, houdt in dat er geen grote voorraden onderdelen worden aangehouden. Alleen de exacte hoeveelheid onderdelen die nodig is voor de lopende autoproductie wordt besteld. Daarmee worden dus kosten bespaard.

Het JIT-systeem is vervolgens toegepast door steeds meer (auto)producenten over de gehele wereld. Zij laten diverse auto-onderdelen produceren in verschillende fabrieken of bij verschillende toeleveranciers. Deze worden pas wanneer ze nodig zijn in de juiste volgorde aan de assemblage-fabrieken geleverd.

Toyota Corolla

Het best verkochte model van de onderneming is de Toyota Corolla, een compacte auto die werd geïntroduceerd in 1966. Enkele jaren later werden wereldwijd al zoveel Corolla’s verkocht dat Toyota voor dit model een geheel nieuwe fabriek moest bouwen. In 1969 exporteerde Toyota circa tienduizend Corolla’s per maand en een jaar later waren dat er al twintigduizend.

Slechts 4 jaar na de introductie reed de miljoenste Corolla van de band. Inmiddels is de Corolla meer dan 35 miljoen keer verkocht – dat zijn meer exemplaren dan van de Volkswagen Kever, de Volkswagen Golf, de T-Ford en de Lada 2101. Daarmee is de Toyota Corolla de meest verkochte auto ter wereld. Wel onderging de Corolla verschillende malen een gedaanteverwisseling. Er zijn tien generaties te herkennen. In Europa is het model inmiddels opgevolgd door de Auris, elders wordt de Corolla nog altijd verkocht.

Prius

De Toyota Prius (sinds 2000 op de Europese markt) was de eerste in serie geproduceerde hybride auto ter wereld. Door het combineren van een benzine- en een elektromotor was deze middenklasser toch bijna zuiniger dan een klein stadsautootje. De CO2-uitstoot daalde navenant.

Toyota ontwikkelde voor de Prius de Hybrid Synergy Drive-technologie. HSD combineert in de aandrijfling een elektromotor met een continue, variabele transmissie. Een elektronisch controlesysteem vervangt de traditionele, mechanische en hydraulische systemen. HSD wordt toegepast in verschillende Toyota-modellen en ook in Toyota’s luxemerk Lexus, onder de naam Lexus Hybrid Drive.

De Prius won met de 1,5 liter HSD-motor 3 jaar op rij de Engine of the Year-prijs in de klasse van 1,4 tot 1,8 liter. Bovendien werd de krachtbron in de achtereenvolgende jaren 2004 tot en met 2007 onderscheiden voor zijn uiterst bescheiden brandstofverbruik (‘Best Fuel Economy’).

Plug-in hybride

In 2008 kende de Europese electriciteitsindustrie Toyota de Eurelectric Award toe voor de ontwikkeling van plug-in hybridetechnologie, waarbij de accu via het stopcontact kan worden opgeladen. Toyota noemt deze stekkerhybride-auto’s ‘HPV’s’: Hybrid Plug-in Vehicles. Wanneer de auto op alleen de elektromotor kan rijden spreekt het merk van een ‘Full Hybrid’.

Inmiddels is de derde generatie Prius op de markt (2009), die slechts 89 g/km CO2 uitstoot. Het Toyota-concern heeft in 15 jaar tijd wereldwijd 5 miljoen hybride auto’s afgezet, met de Prius als topper (3 miljoen stuks). Het merk heeft wereldwijd negentien Full-Hybrid modellen rondrijden plus de Prius Plug-in Hybrid. Van de ‘standaard’ Prius zijn inmiddels extra carosserievarianten verschenen, waaronder een Wagon.

Dankzij de hybride modellen behoort Toyota tot een van de massaproductie-fabrikanten met gemiddeld de laagst mogelijke CO2-uitstoot per auto. Overigens betwijfelen sommige kringen de milieuvriendelijkheid van de Prius. Wel is inmiddels iedereen overtuigd van de betrouwbaarheid van de hybride technologie. In betrouwbaarheidsstatistieken van gerenommeerde instituten zoals TÜV en J.D. Power eindigt de Prius dan ook meestal in de top.

Milieuplannen

Wellicht wordt Prius op termijn een zelfstandig merk voor uitsluitend hybride auto’s. Toyota wil vóór 2015 minimaal achttien nieuwe hybride modellen lanceren, om vanaf 2020 uitsluitend nog hybride auto’s te produceren. Tegen die tijd wil het merk een miljoen hybrides per jaar verkopen. Om deze aantallen te halen worden steeds meer reguliere modellen voorzien van een hybride aandrijving.

Het Japanse bedrijf werkt ook aan elektrische auto’s. Samen met autobouwer Tesla is de elektrische RAV4 gebouwd, die in de Verenigde Staten al in de praktijk wordt uitgeprobeerd en verkocht. In 2015 zal Toyota's eerste waterstofauto, die voorlopig Fuel Cell Sedan is gedoopt, naar Europa komen. Daarnaast test het concern een brandstofcel-hybride voertuig uit, dat gebaseerd is op dit waterstofmodel.

Overige modellen

Het beleid van Toyota is om zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt te produceren. Daarom produceert Toyota in Europa vóór Europa. Het bedrijf heeft in Zuid-Frankrijk een European Design and Development centre (ED², 'Europees Ontwerp- en Ontwikkelcentrum'). Specifieke ontwerpen voor de Europese markt zijn bijvoorbeeld de compacte hatchback Toyota Yaris en de middenklasser Avensis. Een derde is de Aygo, een product van de joint-venture Toyota Citroën Peugeot Automobile. Dit betaalbare stadsautootje was door zijn lage verbruik en CO2-uitstoot – en de daarbij horende belastingvoordelen – jarenlang een van de verkoophits in ons land. Sinds 2014 is er een nieuwe Aygo.

Het merk voert hier een flink aantal modellen. Naast bovengenoemde drie en de Prius zijn dat de compacte Auris, de MPV Verso en zijn kleinere broertje Verso-S. Stoerdere modellen zijn de RAV4, een SUV; de terreinwagen Land Cruiser (ook met V8-motor); en de Hilux pick-up. Tevens levert Toyota de bestelwagen Proace en het vrachtautootje Dyna. 

Wel wil Toyota meer lijn in het assortiment brengen met een herkenbaar ‘familiegezicht’. Daarvoor ontwikkelt het concern een nieuwe designtaal. Die moet het merk ook weer aansprekelijker maken. Als begin ontwikkelde Toyota samen met Subaru de sportcoupé GT86.