Zelfs de chauvinistische Duitsers kunnen er niet omheen: Toyota, Honda en Mazda zijn de bestscorende merken in het jaarlijkse Qualitätsreport. Het onderzoek biedt vooral inzicht in klanttevredenheid en betrouwbaarheid.

Het Duitse tijdschrift Autobild presenteert ieder jaar het Qualitätsreport, dat wordt samengesteld aan de hand van enquêtes onder autobezitters, werkplaatsonderzoeken, duurtesten, terugroepacties en TÜV-rapporten. Daarbij wordt gekeken naar auto’s die tussen de drie en zeven jaar oud zijn. Niet geheel verrassend bestaat de top drie uit de Japanse merken Toyota, Honda en Mazda.

Het Duitse tijdschrift was vooral te spreken over de goede prestatie van Opel, het merk dat op de vierde plaats eindigde. Het Franse trio Citroën, Renault en Peugeot houdt de laatste drie plaatsen bezet. Kleine troost is dat ook Volkswagen en Ford in de achterhoede terug zijn te vinden.

Autobild constateert dat er over het algemeen minder technische- en kwaliteitsproblemen zijn. Helaas is de transparantie juist verslechterd. Duitse merkdealers en importeurs verzwijgen defecten en de informatievoorziening naar de klant toe is gebrekkig.