De sloopregeling komt geen moment te vroeg. Ook in mei laten de autoverkopen in Nederland een stevige daling zien van 32 procent. Toyota was afgelopen maand het best verkochte automerk.

In mei werden er 31.105 nieuwe auto’s op kenteken gezet, een daling van 32 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Over heel 2009 tot nu toe staat de teller op min 26 procent, zo blijkt uit cijfers van het RDC Datacentrum. De focus van de consument verschuift steeds meer naar compacte modellen. 58 procent van alle nieuwe auto’s heeft nu een A- of B-label. De stijging van aantal verkochte auto’s met een A-label is 83 procent.

Toyota was in mei – met 3.741 registraties – het best verkochte merk en wist als een van de weinige merken meer auto’s te verkopen dan in mei 2008. Ford volgt op gepaste afstand met iets meer dan 3.000 verkochte auto’s. Volkswagen maakt de top 3 vol en is over de eerste vijf maanden van 2009 nog steeds marktleider. Op de vierde plaats in mei staat Peugeot, gevolgd door Citroën, Opel, Renault, Fiat, Honda en Suzuki.

Honda, Suzuki en Volvo verkochten ten opzichte van mei 2008 afgelopen maand meer auto’s. De merken danken het succes aan de Civic Hybrid, Alto en V70. Helaas zien Renault, Opel, Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, Smart en Chevrolet de verkopen meer dan halveren. Ondanks de komst van een nieuwe importeur voor Alfa Romeo, Jaguar, Kia en Saab – de voormalige Kroymans-merken – komt de levering van nieuwe auto’s nauwelijks op gang.

Bij het modellenoverzicht voert de Toyota Aygo de lijst aan. Op nummer twee staat de Honda Civic en de Volkswagen Golf completeert de top 3. De top 10 bestaat verder uit de Ford Fiesta, Citroën C1, Ford Focus, Fiat Panda, Peugeot 107, Nissan Qashqai en de Suzuki Alto, voornamelijk kleine auto’s dus. Toch is dat geen garantie voor succes, de verkopen van bijvoorbeeld de Renault Twingo, Daihatsu Cuore en Smart zijn volledig ingestort. Volgende maand zien we of de sloopregeling het tij kan keren voor de autoverkopen in Nederland.