De Ford Focus RS maakt z’n Nederlands debuut tijdens de AutoRai. Het is de ultieme performance-uitvoering van de Focus geworden die de ST doet verbleken. De RS is vanaf heden te bestellen voor 50.000 euro, inclusief BPM en BTW.

“We hebben ons door niets laten weerhouden bij de ontwikkeling van de Focus RS krachtbron.” “In mijn ogen is deze RS het absolute maximum voor wat mogelijk is met een Focus.” “De nieuwe Focus RS is net als zijn voorgangers bedoeld voor pure enthousiastellingen.” Drie citaten van mensen die betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de Ford Focus RS. Dat belooft wat.

De prestaties van de Duratec RS 2.5-turbomotor liegen er dan ook niet om. Bij 6.500 tpm haalt de krachtbron 305 pk en tussen de 2.300 en 4.500 tpm het maximale koppel van 440 Nm. Met de Focus RS trek je dan ook in 5,9 tellen op van 0-100 km/u en kun je het gaspedaal intrappen tot je 263 km/u op de teller ziet. De performancecar doet de Focus ST verbleken: het vermogen ligt 35 procent hoger en de trekkracht 38 procent. Het verbruik van de RS is 9,4 l/100 km en de CO2-uitstoot 225 g/km.

De auto is voorzien van een geoptimaliseerde zesversnellingsbak, een nieuw in- en uitlaatsysteem, een limited slip differentieel en heeft een 40 mm breder wielspoor. De vier grote remschijven zijn gekoppeld aan een ABS met elektronische remkrachtverdeler. De RevoKnuckle-wielophanging bestaat uit twee scharnierdelen dat onstabiel stuurgedrag beperkt. De technologie is vergelijkbaar met die van een raceauto met dubbele wishbones. Anti-rollbars, een stijve veiligheidskooi en vier airbags moeten over de veiligheid van de inzittenden waken.

De prestaties waren bij de ontwikkeling van de RS belangrijker dan de vorm, maar aan aerodynamiek is veel aandacht besteed. Voor neerwaartse druk – 26 procent hoger dan bij de Focus ST – zorgen een splitter voorop en een diffuser en dakspoiler in WRC-design aan de achterzijde. Ook de binnenkant is sportief. Er zijn Recaro-kuipstoelen, een driespaaks stuurwiel, aluminium pedalen, drie extra meters op het dashboard en natuurlijk RS- en Recaro-logo’s.

Bovenop de schappelijke aanschafprijs van 50.000 euro komt 600 euro voor de Performance Blue metaallak of 1.200 voor Ultimate Green. De Ford Focus RS is uitgerust met automatische airconditioning, audiosysteem en privacy glass. Wie meer wil kan een RS-optiepakket aanschaffen. Voor twee mille extra heb je dan onder meer een dvd-navigatiesysteem, achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.