Renault doorbreekt eindelijk de stilte rondom de Megane RS, die al in maart werd voorgesteld. Vandaag hebben we eindelijk meer foto’s en informatie van het nieuwe topmodel in de Megane-reeks.

Renault slingert alle informatie over de nieuwe Megane RS de wereld in. Eerst maar even de cijfers: 2.0 turbomotor, 250 pk bij 5.500 tpm en 340 Nm waarvan tachtig procent al beschikbaar is vanaf 1.900 tpm. Voor de sprint van 0-100 km/u heeft de RS slechts 6,1 seconden nodig, de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Voor de volledigheid vermelden we ook meteen de verbruiks- en uitstootcijfers: 8,4 l/100 km (1 op 11,9) en 195 g/km CO2.

De Megane RS komt beschikbaar met twee verschillende onderstelafstemmingen. Voor de die-hards is er het Cup-chassis, voor dagelijks gebruik is het Sport-chassis geschikter. Die eerste beschikt over een limited slip differentieel voor betere prestaties op het circuit. Beide varianten krijgen ESP met drie standen: aan, uit en sport. Mocht het toch mis gaan, weet dan dat er in de voorwielen Brembo remklauwen en 340 mm grote remschijven huizen.

De Megane is uiterlijk opgetuigd met uitgeklopte wielkasten waarin plaats is voor 18 of 19 inch wielen. Aan de voorkant zorgt een grotere luchtinlaat voor een betere koeling van de motor. De F1-spoiler – zoals Renault zelf zegt – en de LED-dagrijverlichting zijn aan de RS voorbehouden. Aan de achterkant vallen direct de centrale uitlaatpijp en de diffuser in het oog. Ook het interieur is niet vergeten. Een opvallende optie is de RS monitor, een racecomputer die allerlei data bijhoudt. De RS staat begin volgend jaar bij de dealers, voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.