Tijdens de Tokyo Motor Show in oktober presenteert Mazda haar aandrijflijnen voor de toekomst. Het ‘Mazda Sky-concept’ bestaat uit nieuwe motoren en versnellingsbakken die duurzaam en veilig rijden combineren met extra vermogen.

De nieuwe direct ingespoten Sky-G benzinemotor, met twee liter inhoud, is 15 procent zuiniger ten opzichte van de huidige tweeliter van Mazda. Dat kan dankzij een nieuwe generatie injectoren en een verbeterd variabele kleptiming-mechanisme. De optimalisatie van verbrandingstechnieken heeft bij de nieuwe dieselmotor, de Sky-D, een nog groter effect. In vergelijking met de huidige 2.2 CiTD-motor verbruikt de Sky-D 20 procent minder brandstof, vergelijkbaar met een benzinemotor. Tegelijkertijd zouden de motoren over veel koppel beschikken, want rijden moet in de ‘duurzame zoom-zoom’ filosofie van Mazda wel leuk blijven.

Mazda Sky Drive omhelst een lijn hoogefficiënte automatische versnellingsbakken. Ook hier resulteert het nieuwe ontwerp in een lager brandstofverbruik (-5 procent). Door aanvullende technische voorzieningen en het gebruik van zo min mogelijk olie zou de Sky Drive een direct rijgevoel opleveren ‘vergelijkbaar met dat van een transmissie met dubbele koppeling’, aldus Mazda.

Om het een en ander te illustreren heeft Mazda haar Kiyora Conceptcar met de nieuwe technologie opgetuigd. Daarnaast zijn gewichtsbesparingen toegepast en is er een start/stop-systeem geplaatst. Dit alles resulteert in een brandstofverbruik van 3,1 l/100 km, ofwel 1 op 32,3. Zo kan de Kiyora Concept verantwoord de show stelen op de Tokyo Motor Show. Het merk showt daar ook de waterstofauto Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid.