Porsche wil op de lange termijn meer auto’s gaan verkopen. Om het merk toch exclusief te houden moeten er nieuwe modellen bijkomen.

De nieuwe topman bij Porsche, Michael Macht, verwacht dat – na de economische crisis – zijn merk wel tot 150.000 auto’s per jaar kan verkopen. Dat zegt hij in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag. Het zou een verdubbeling betekenen van het huidige verkoopaantal, dat in het afgelopen fiscaal jaar met 24 procent daalde tot 75.200 stuks.

“Maar we gaan dat niet redden met de vier huidige modellen,” licht Macht toe. “Of we zouden de aantallen van de huidige auto’s drastisch moeten verhogen. Dan zouden we niet langer exclusief zijn. Daarom denken we aan nieuwe modellen.” De nieuwe CEO geeft niet bloot om welke soort auto’s het gaat maar hint naar het behoud van de sportauto-identiteit: “Een MPV sluit ik in elk geval uit.”

Wel zegt Macht dat het bedrijf ‘intensief’ bezig is met de ontwikkeling van een elektrische sportauto. Het vergt echter nog aanzienlijke tijd om een acceptabele actieradius te bereiken en dezelfde rij-eigenschappen als een benzineauto. “Ik kan me voorstellen dat de eerste wagens in vijf à tien jaar op de weg rijden.”

Momenteel produceert Porsche vier automodellen met brandstofmotoren. Dat zijn de befaamde 911 sportcoupé, de cabriolet Porsche Boxster en hardtop-variant Cayman, de SUV Cayenne en de vierdeurs sedan Panamera.