Gisteren is op de New York International Auto Show de Kia Optima onthuld, de opvolger van de Magentis. Zoals eerder aangekondigd komt deze betaalbare, grote middenklasser ook naar Europa. We verwachten de Optima in het voorjaar van 2011.

De opvolger van de in Nederland weinig succesvolle Magentis heeft wat weg van een coupé. De chromen boog die de A- en B-stijlen met elkaar verbindt eindigt aan de hoge achterzijde, met daaronder iets opbollende wielkasten. Dit ontwerp, van het team van vermaard ontwerper Peter Schreyer, zou hier wel eens beter kunnen aanslaan dan dat van de Magentis.

De Kia Optima ziet er ook sportiever uit doordat hij laag boven het asfalt staat. Dat heeft als doel een lagere luchtweerstand te bereiken en daarmee betere aerodynamische prestaties en efficiënter brandstofverbruik. Helaas ontbreken hierover nog de cijfers. De auto is 4.845 mm lang, 1.830 mm breed en heeft een lange wielbasis van 2.795 mm.

Ook van binnen is de Optima sportiever dan de Magentis. Het dashboard is ingericht als een cockpit, met de instrumenten alle op de bestuurder gericht. Wordt gekozen voor de automatisch schakelende Optima, dan zijn schakelpeddels aan het stuurwiel standaard. Net als de handmatig te schakelen uitvoering is deze transmissie voorzien van zes verzetten.

De Kia Optima komt in het voorjaar van 2011 naar Europa. Hier krijgt de sedan andere motoren dan de uitvoering die nu in New York is gepresenteerd. Er zal op ons continent keuze zijn uit een 2,0 liter CVVT-benzinemotor en een 1,7 liter VGT-turbodiesel. Beide motoren zijn geheel nieuw. Of de hybride Optima – die later dit jaar ook in de Verenigde Staten wordt voorgesteld – ook naar Europa komt is nog niet bekend. Net als de prijzen moeten we nog even op die informatie wachten.