Eindelijk kunnen we hem bekijken: de Morgan Eva GT. Een luxe 2+2-zitter met een lengte van 4,7 meter. Gebouwd met de modernste materialen en technieken, heeft het niche-merk Morgan nu een ongeëvenaard en praktisch ontwerp in huis.

Nieuwsgierig geworden na meerdere teasers kunnen we je nu eindelijk de eerste officiële foto’s tonen van de Morgan Eva GT, die vandaag wordt onthuld op het Pebble Beach Concours d‘Élégance in Californië. En wat blijkt: Morgan heeft zichzelf overtroffen.

Het niche-merk is afgestapt van de overduidelijk klassieke vormgeving, hoewel ook de Eva GT een authentieke look heeft. De coupé biedt – in tegenstelling tot de andere Morgan-modellen – ruimte voor vier personen plus bagage. Dat mag je ook wel verwachten bij een Gran Turismo. Met een lengte van 4,70 meter is de Eva GT zelfs een halve meter langer dan de Aeromax, waarvan het (doorontwikkelde) chassis is gebruikt. Dat betekent dat ook de GT profiteert van het stijve maar lichtgewicht aluminium platform met veiligheidsconstructie.

Ook het ‘superformed’ aluminium uit de luchtvaarttechnologie is toegepast, als bodypanelen. Het gewicht van de auto, niet meer dan 1.250 kg, drukt het brandstofverbruik. Opvallend is de aerodynamische vormgeving: je ziet nauwelijks meer dan de spiegel of deurkruk uitsteken. Morgan ‘verwacht’ een topsnelheid van 273 km/u en een 4,5 seconden durend sprintje voor 0 tot 100 km/u. Toch geeft het merk slechts een verbruik op van 7,06 l/100 km, 1 op 14,2. De CO2-uitstoot is 200 gram voor elke kilometer.

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat het niet om een elektrische auto. Er is bij BMW een 3,0 liter, zes-in-lijn benzinemotor met twin turbo en directe injectie ingekocht. Deze geeft de Morgan Eva GT 306 pk aan vermogen en 400 Nm koppel. Naar wens kan daaraan een 6-traps automaat worden gekoppeld of een handmatige transmissie met evenzovele verzetten. De auto is standaard uitgerust met onder andere ABS, ESP, xenon koplampen, satellietnavigatie en ‘slimme’ airbags.

De fraai uitziende Eva debuuteert vandaag op Pebble Beach. Dat is eveneens het startsein voor bestellingen – terwijl de prijs nog niet eens bekend is. Wel belooft Morgan dat het model ‘goedkoper zal zijn dan de Aeromax Supersports’, wat erop neerkomt dat de prijs waarschijnlijk onder de ton zal uitkomen. Een eerste serie van honderd ‘limited editions’ gaat halverwege 2012 in productie.