Audi onthult de geheel nieuwe A6. Voor het eerst komt het Duitse merk met een hybride aandrijflijn voor de sedan. Verder is de nieuwe A6 lichter, zuiniger, sneller en moderner.

De eerste beelden van de nieuwe A6 verraden direct dat Audi behouden te werk is gegaan bij het ontwerpen van de auto. Het nieuwe ontwerp, hoewel geen enkel plaatwerkdeel overeenkomt, vertoont sterke gelijkenis met het uitgaande model. Vooral en profil zijn de verschillen klein. Het maakt de sedan herkenbaar maar tegelijkertijd weinig vernieuwend. Het front is wel nieuw en een evolutie van het huidige A6-design. Uiteraard domineert LED-dagrijverlichting maar de Audi levert optioneel ook volledige LED-verlichting.

De carrosserie bestaat voor 20 procent uit aluminium waardoor de A6 15 procent lichter is dan een vergelijkbaar model. Zo weegt de A6 2.0 TDI ‘slechts’ 1.575 kg. Aerodynamisch is de nieuwe A6 ook, met een Cw-waarde van 0,26. De auto is dan ook fractioneel lager dan z’n voorganger en ook iets korter met een lengte van 4,92 meter. De wielbasis is wel toegenomen, tot 2,90 meter. De kofferbak meet een nette 530 liter.

Audi levert de A6 vanaf de verkoopstart in het eerste kwartaal van 2011 met vijf motoren. De 2.8 FSI met 204 pk is 12 procent zuiniger dan in het huidige model. Het blok verbruikt 7,4 l/100 km (1 op 13,5). Meer vermogen biedt de 3.0 V6 met 300 pk. Die maakt een sprintje van 0 naar 100 km/u in slechts 5,5 seconden mogelijk.

Audi biedt de nieuwe A6 aan met drie dieselmotoren: de 2.0 TDI met 177 pk en de 3.0 TDI met 204 of 245 pk. Voor die eerste geeft Audi een brandstofverbruik op van 4,9 l/100 km (1 op 20,4). Alle motoren zijn standaard voorzien van start/stop-systeem. Later volgt er ook nog een hybride-uitvoering, het is voor het eerst dat Audi een hybride aandrijflijn aanbiedt voor de A6.