Renault-dealer

Renault Nederland is van plan om dertig van de 170 dealerbedrijven te laten verdwijnen. Volgens de importeur zijn er te veel verkooppunten voor het aantal auto’s dat wordt verkocht. Dat meldt vakblad Automotive.

Het aantal Renault-dealers in Nederland moet krimpen van 170 naar 140. De importeur wil meer verkopen per vestiging om het dealernetwerk weer rendabel te krijgen. “Nu is er sprake van te weinig handel voor te veel winkels”, zegt verkoopdirecteur Léan Verstoep tegen Automotive.

De reorganisatie onder de naam Reseau 2010 gaat binnenkort van start. Renault wil de inkrimping rustig laten verlopen door te kijken naar de verschillende factoren per vestiging. Voor het einde van het jaar wil het merk bepalen welke vestigingen de deuren moeten sluiten.

Analisten in de autobranche roepen al jaren dat het aantal dealerbedrijven te hoog is voor het aantal auto’s dat wordt verkocht. Dat is niet alleen een probleem bij Renault. Verstoep verwacht niet dat de automarkt ooit terug zal keren naar het niveau van eind jaren ’90, toen er jaarlijks nog 600.000 nieuwe auto’s werden verkocht.