Opel komt met de eerste officiële foto’s en informatie van de nieuwe Meriva naar buiten. Flexibel is het toverwoord bij de nieuwe mini-MPV van het merk.

Eindelijk kunnen we officieel kennis maken met de nieuwe Meriva, twee jaar na het conceptmodel. De uiteindelijke productieversie lijkt als twee druppels water op het prototype. De Flexdoors zijn natuurlijk dé noviteit van de nieuwe Meriva – achterdeuren die aan de achterkant scharnieren.

Alle vier de portieren kunnen onafhankelijk van elkaar worden geopend in een hoek van maximaal 84 graden. Volgens Opel zorgen de Flexdoors voor een betere toegang tot het interieur. Dankzij de knik in de raamlijn – die we eerder zagen op de Citroën C4 Picasso – hebben kinderen beter zicht naar buiten.

Het kan niet op bij Opel met de flexibiliteit. Naast de Flexdoors beschikt de Meriva over Flexspace, Flexfix en Flexrail. Dat eerste systeem kennen we uit de huidige Meriva en is nu verbeterd. Het interieur is nog eenvoudiger in te delen door stoelen weg te klappen, te verwijderen of te verschuiven. Flexfix is de ingebouwde fietsendrager (bekend van de Corsa en Astra) en Flexrail is nieuw. Op de middentunnel is een rail aangebracht waarop naar keuze allerlei vakjes en bakjes zijn te monteren en verschuiven.

De langere wielbasis en grotere spoorbreedte zorgen volgens Opel voor een comfortabeler en stabieler weggedrag. Over de motoren wil Opel nog niet veel kwijt maar die informatie lekte onlangs al uit. De nieuwe Meriva maakt z’n werelddebuut op de autosalon van Genève begin maart.