Porsche onthult de nieuwe 911 Carrera eindelijk officieel. Na de uitgelekte foto’s van vorige week is het uiterlijk geen verrassing meer.

Een nieuwe Porsche 911 is altijd een bijzonder moment. De IAA in Frankfurt volgende maand is het toneel voor deze gebeurtenis maar voorafgaand daaraan deelt Porsche al alle informatie, de vanafprijs en de eerste foto’s van de nieuwe sportcoupé. Op 3 december staat de auto bij de dealer maar de orderboeken zijn per direct geopend.

De nieuwe 911 is lager en langer dan z’n voorganger, zo is de wielbasis 10 centimeter groter geworden en ook de spoorbreedte is toegenomen. Dit komt de wegligging en stabiliteit ten goede. De 911 heeft een geheel nieuw ontwikkelde achteras en de elektromechanische besturing moet het stuurgevoel van de nieuwe 911 nóg beter maken dan voorheen.

De verbeterde rij-eigenschappen zijn ook te danken aan de lichtere koets. De carrosserie weegt dankzij een composiet van staal en aluminium 45 kg minder. Verder heeft het merk veel aandacht besteed aan de aerodynamica, zo zijn de buitenspiegels nu op de portieren gemonteerd in plaats van aan de spiegeldriehoek.

Het belangrijkste onderdeel ligt natuurlijk achterin: de zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 3,4 liter. De Carrera S heeft een 3.8 die 400 pk produceert, dat is 50 pk meer dan de standaard 911. Porsche belooft dat het brandstofverbruik tot 16 procent lager ligt dan bij het huidige model. De 3.4 stoot 194 g/km CO2 uit en is de eerste Porsche die onder de 200 g/km-grens duikt. Het verbruik bedraagt 8,2 l/100 km (1 op 12,1).

Een start/stop-systeem is standaard op de nieuwe 911, zelfs Porsche ontkomt er niet meer aan. Een ander bijzonder nieuwtje is dat de 911 de eerste auto ter wereld is met een handgeschakelde zevenversnellingsbak. De vanafprijs is al bekend: 112.911 euro voor de 3.4 met handbak.