Rolls-Royce onthult een elektrische auto maar is tegelijkertijd niet overtuigd van deze alternatieve aandrijving. Verwarrend? Niet als je weet dat het gaat om een experimentele Rolls die door ‘iedereen’ gereden kan worden om te bepalen of er een productieversie in zit en zo ja, waar die dan aan moet voldoen.

Op 1 maart onthult Rolls-Royce op de Autosalon van Genève de 102EX, ook Phantom Experimental Electric (EE) genoemd. In een eerder interview noemde een woordvoerder van het Britse merk de Phantom al de ‘ideale kandidaat’ om met elektrische aandrijving uit te voeren. De experimentele 102EX gaat na de beurs op tournee door Europa, het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika. Daar krijgen Rolls-Royce liefhebbers, eigenaren, VIP’s, journalisten en andere belanghebbenden de gelegenheid om met de elektrische Phantom te rijden.

Met de tournee wil het limousinemerk vragen omtrent elektrisch rijden beantwoorden maar ook stellen. CEO Torsten Müller-Ötvös: “Ik moet ervan overtuigd zijn dat, welke alternatieve aandrijving we in de toekomst ook kiezen, deze een authentieke Rolls-Royce beleving levert. De technologie moet de juiste zijn voor onze klanten en het merk, en tegelijkertijd moet deze een stevige bijdrage leveren aan een duurzame toekomst.”

De ervaringen en vragen die voortkomen uit een ritje met de Phantom EE worden verzameld op een deze week te lanceren website, www.electricluxury.com. Of het nu gaat om een acceptabele actieradius of de werking tijdens extreem weer, het Britse merk zal uit de bijdragen een ‘benchmark’ destilleren. Deze bestaat uit minimale eisen die tegemoetkomen aan de verwachtingen van klanten voor elektrisch rijden in het luxesegment. De specificaties en het volledig beeldmateriaal van de 102EX worden volgende week door de fabrikant in Genève gepresenteerd.