Fisker heeft deze week de Surf onthuld. Deze shooting brake is gebaseerd op de Karma. Het origineel ogende model lijkt het beste van verschillende werelden te combineren: prestaties, luxe, duurzaamheid en gebruiksgemak.

Op de autoshow IAA in Frankfurt toont het Amerikaanse Fisker Automotive de Surf. Het is een nieuwe carrosserievariant van de sporthybride Fisker Karma. Aan de voorzijde is de bekende, sportieve neus direct te herkennen. De achterkant is echter vergelijkbaar met die van de Ferrari FF, een shooting brake met extra bergruimte. Fisker noemt de originele Surf een ‘cross-over tussen een sportwagen en een stationwagon’.

De aandrijflijn is in opzet gelijk aan die van de Karma: twee elektromotoren, gevoed door lithium-ion accu’s, kunnen de Surf 80 km volledig elektrisch laten rijden. De ‘range extender’ – een benzinemotor met directe injectie en turbo – verlengt de actieradius tot maximaal 485 km.

Wil je je milieubewust gedragen dan rijd je in ‘Stealth modus’. De maximum snelheid ligt dan op 153 km/u en de 0-100 km/u-sprint duurt zeker 8 seconden. Heb je zin in sportief rijden, dan zorgt de ‘Sport modus’ dat je beschikt over maximaal 409 pk en 1.330 Nm koppel. Dat brengt de sprinttijd terug tot onder de 6 seconden. De topsnelheid loopt juist op, tot 200 km/u.

Fisker geeft een gemiddeld verbruik op van 2,4 liter benzine per 100 km, dat is slechts 1 op 41,7. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt op 83 g/km. Voor Nederland betekent het dat de Fisker Surf, wanneer hij eind 2012 op de markt komt, nog steeds in aanmerking komt voor 14 procent fiscale bijtelling. De prijzen volgen tegen die tijd.