Land Rover onthult de nieuwe Range Rover. Dankzij een geheel nieuwe, zelfdragende carrosseriestructuur van aluminium is de top-SUV tot 430 kilogram lichter geworden.

De nieuwe Range Rover is helemaal nieuw. De auto is vanaf een blanco vel papier opnieuw getekend en opgebouwd, hoewel de karakteristieke vormgeving behouden is gebleven. Wel oogt de nieuwe top-Land Rover wat eleganter, iets dat mede te danken is aan de smallere koplampunits.

Het belangrijkste nieuws zit onderhuids. De nieuwe, zelfdragende carrosseriestructuur is gemaakt van aluminium en weegt 39 procent minder dan de stalen structuur van zijn voorganger. Dit komt de prestaties en de wendbaarheid ten goede. Nieuw ontwikkelde luchtvering moet zorgen voor een meer intuïtief stuurgevoel, omdat de SUV minder overhelt in bochten. Het comfort is tegelijkertijd toegenomen, ook omdat de geluidisolatie is verbeterd. De terreinkwaliteiten staan volgens Land Rover onveranderd op hoog niveau. Het verbeterde Terrain Response-systeem analyseert zelf de omstandigheden en kiest dan de meest ideale rijstand.

De nieuwe Range Rover kan dankzij zijn lagere gewicht ook betere verbruiks- en CO2-cijfers overleggen. Details daarover maakt Land Rover nog niet bekend maar wel bekend is dat de TDV6-uitvoering een groen energielabel C krijgt. Ja, je leest het goed. Naast deze zescilinder dieselmotor komt er een achtcilinder SDV8 beschikbaar en een benzinemotor, de bekende V8 Supercharger.

De Range Rover heeft een interieur ‘dat zich kan meten met dat van de topklasse sedans’. Hout en leder spelen de hoofdrol en achterin is 118 mm meer beenruimte beschikbaar. Nieuw is de Executive Class-optie, met twee individuele, uitgebreid verstelbare stoelen achterin - in plaats van een bank.

De Range Rover maakt zijn debuut op de autosalon van Parijs volgende maand. De voorverkoop start dan eveneens. Ook zal Land Rover rond die tijd meer specificaties naar buiten brengen. Begin 2013 verschijnt het vlaggenschip in de showroom.