De ontwikkeling van de super-SUV Spyker D8 Peking-to-Paris krijgt eindelijk momentum nu de Chinese autobouwer Youngman de laatste stadia financiert. Ook gaan de twee fabrikanten samen een reeks premium-auto's bouwen op het Phoenix-platform.

Hoe er uit de mislukte redding van het merk Saab toch nog iets goeds kan voortkomen. Twee hoofdrolspelers, het Nederlandse Spyker - nu weer zelfstandig - en het Chinese Youngman, tekenen vandaag een intentieverklaring waarmee ze alsnog een groot deel van hun plannen kunnen verwezelijken; zij het onder de vlag van Spyker in plaats van Saab.

Youngman investeert 10 miljoen euro in Spyker. Driekwart daarvan gaat op aan aandelen, waarmee de Chinese autofabrikant 29,9 procent van het Nederlandse bedrijf in bezit krijgt. De overige 3,3 miljoen euro wordt als lening verstrekt. Interessanter is de oprichting van twee joint-ventures, die de ontwikkeling van diverse automodellen mogelijk maakt.

De eerste, genaamd Spyker P2P, is bedoeld voor de laatste ontwikkelingsstadia van de langverwachte super-SUV D8 Peking-to-Paris. Youngman brengt 25 miljoen euro in en Spyker de reeds ontwikkelde technologie. Dit moet het mogelijk maken de D8 eind 2014 op de markt te brengen. Mogelijk volgen andere modellen waarin de technologie van de 'SSUV' wordt toegepast.

De tweede joint-venture heet Spyker Phoenix en verwijst naar het nieuwe platform dat Saab ontwikkelde voor de opvolger van de 9-3. Het lukte Youngman in 2011 om de technologie van dit Phoenix-platform in handen te krijgen. Nu gaat het nieuwe samenwerkingsverband dit uitbuiten voor de ontwikkeling van een 'volledig gamma van premium auto's' die hoger gepositioneerd zullen worden dan de oorspronkelijk bedoelde Saab-modellen. Ook hiervoor levert Youngman kapitaal.

Alle plannen hangen nog wel af van het onderzoek naar de boeken van Spyker. Hoewel Youngman voor 75 procent aandeelhouder wordt van Spyker P2P en voor 80 procent van Spyker Phoenix heeft de Chinese organisatie geen plannen om een meerderheid in Spyker N.V. te nemen.