Na een sedan en een hatchback komt Chevrolet eindelijk met de voor Europa zo belangrijke Cruze Stationwagon. Die moet 70 procent van de Nederlandse registraties voor z’n rekening nemen en de Cruze-verkopen een welkome boost geven. En passant grijpt Chevrolet de introductie van de SW aan om het Cruze-gamma van verse motoren en een frisse neus te voorzien. Rondom Keulen en Bonn reed ik met deze praktische ‘Chevy’.

De voor Chevrolet nieuwe 1,4-liter turbomotor en 1,7-liter dieselmotor zijn bekend uit diverse Opel-modellen. De zelfontbrander levert 130 pk en 300 Nm, interessanter is de voor volgend jaar aangekondigde 110 pk-versie die – in tegenstelling tot de 130 pk-versie - wél van 20 procent bijtelling gaat genieten. Niettemin blijft Chevrolet zich focussen op particulieren en voor hen is de 140 pk en 200 Nm sterke 1.4 Turbo een mooie aanvulling. Dat blok verbruikt op papier 5,9 l/100 km (1 op 16,9) en motoriseert de Cruze SW prima, maar je moet de motor op toeren houden om het koppel te voelen en de vaart erin te houden. De vierde, vijfde en zesde versnelling zijn lang, waardoor een inhaalactie betekent dat je terug moet schakelen. Op zich niet erg, want de bak schakelt met duidelijke en korte slagen. Het is vooral een beetje jammer omdat turbomotoren bekend staan om hun laagtoerige koppel, wat een schakellui rijgedrag mogelijk maakt. En dat kan met het Ecotec-torretje niet, al verschaft ‘ie de Cruze adequate prestaties. Zelfs de ‘magische’ 200 km/u zet de Cruze SW 1.4 Turbo op de snelheidsmeter.

Voor huis-, tuin- en keukengebruik

Chevrolet kiest voor een comfortabele onderstelafstemming en met het oog op huis-, tuin- en keukengebruik is die keuze logisch. De Cruze SW verwerkt een oneffen wegdek bovengemiddeld prettig en heeft een veilig, onderstuurd karakter. Des te opvallender is daarom de niet bijzonder lichte besturing, die zelfs een beetje communiceert. Het comfortplaatje wordt aangevuld met een behoorlijk goede geluidsisolatie en goed zittende voorstoelen. Met de nadruk op vóórstoelen, want de achterbank is vrij hard, maar achterpassagiers hebben wel voldoende ruimte.

Het echte nieuws zit uiteraard aan de achterzijde: hoeveel liter kan de Cruze SW meenemen?

De gewijzigde mistlampclusters en onderste grille vertegenwoordigen de noviteiten aan de voorzijde, maar het echte nieuws zit uiteraard aan de achterzijde: hoeveel liter kan de Cruze SW meenemen? Normaal gesproken kan 500 liter bagage geladen worden, waarmee de Chevrolet op het niveau van de concurrentie zit. De neergeklapte achterbankleuning creëert geen echt vlakke laadvloer en met 1.478 liter inhoud is het maximale laadvolume kleiner dan dat van een Ford Focus Wagon, Opel Astra Sports Tourer en Volkswagen Golf Variant.

Keurige stationcar

De prijslijst van de Chevrolet Cruze SW 1.4 Turbo begint bij 24.895 euro, de 130 pk sterke 1.7 TD staat vanaf 27.495 in de prijslijst. Vergelijkbare Volkswagens Golf Variant beginnen duizenden euro’s later, een Ford Focus Wagon of Opel Astra Sports Tourer is voor dat geld iets minder luxe dan de riante LT-instapuitvoering van de Cruze. Wie minder om imago maalt en de 1.4 Turbo op toeren houdt, heeft aan de Cruze SW een keurige en comfortabele stationcar.