BMW i8 Concept Spyder

BMW breidt zijn elektrische i-reeks uit met de i8 Concept Spyder. Net als de i8 sportauto waarvan hij afgeleid is, vind je in de open tweezits uitvoering de i-kernwaarden terug: milieuvriendelijk, licht van gewicht, innovatief en ‘fun to drive’. Eind deze maand showt BMW de conceptcar op de autoshow van Peking.

Net als zijn broers BMW i3 en de i8 coupé is de i8 Concept Spyder een opvallende verschijning. Door de semi-transparante ‘V-vorm’ kun je de elektromotor zowat door de motorkap heen zien. Ook achterop zit een welvende, transparante kap. Daaronder bevinden zich twee hippe, elektrische kick boards, alsof de jaren ’80-beloftes uit Back to the Future eindelijk bewaarheid worden. De deuren van de i8 Spyder ontbreekt het aan stijlen maar niet aan stijl.

Verschillende bodykleuren verraden de modulaire ‘LifeDrive’ architectuur, waarin functioneel onafhankelijke onderdelen samenkomen. Terwijl de passagierscabine voornamelijk bestaat uit kunststof dat versterkt is met koolstofvezel (CFRP), bestaan de aandrijflijn, het chassis en de veiligheidsconstructie primair uit aluminium. Deze materialen maken de conceptcar sterk, veilig, maar ook licht van gewicht: 1.630 kg om precies te zijn.

De elektromotor wordt aangevuld met een driecilinder benzinemotor met turbo. Samen komen ze tot een maximum van 354 pk en een koppel van 550 Nm. Deze kracht komt, afhankelijk van de rijomstandigheden, terecht bij de voorwielen, achterwielen of alle vier de exemplaren. Als de i8 Spyder uit de startblokken vliegt zit ‘ie slechts vijf seconden later op de 100 km/u. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. De hybride consumeert 3 l/100 km aan benzine.

Om de i8 Spyder een laag zwaartepunt en 50:50-gewichtsverdeling te geven zitten de batterij in de tunnel die de voor- en achter’module’ verbinden. Met het lithium-ion accupakket volgeladen kan de BMW i8 Concept Spyder 30 km op alleen elektriciteit rijden. Een generator aan boord laadt de batterijen zonodig bij. Daarvoor wordt natuurlijk ook de energie gebruikt die vrijkomt bij het remmen en het gas loslaten. Opvallend is dat de accu’s in slechts 1 uur en 3 kwartier volledig opgeladen kunnen worden, aan een normaal stopcontact.

Van de i8 coupé weten we al dat die in 2014 in productietrim in de showrooms staat. Of en wanneer dat ook staat te gebeuren met de i8 Spyder is nog onduidelijk, evenals de richtprijs voor deze sportauto. Laten we eerst maar eens afwachten of BMW ons niet beetneemt; het is tenslotte 1 april.