De 0-100 km/u-sprint in 4,8 seconden, een topsnelheid van 285 km/u en meer van dit soort weetjes: nu kunnen we alle details melden van de Maserati Ghibli. Vandaag beleeft het model z'n wereldprimeur op de zojuist geopende autoshow van Shanghai.

Maserati geeft de details vrij van de Ghibli, die zoals eerder vermeld in drie varianten verschijnt. De debuterende drieliter V6-turbodieselmotor met common-rail (directe injectie) kan 275 pk leveren en een koppel van maar liefst 600 Nm. De diesel accelereert vanuit stilstand tot 100 km/u in 6,3 seconden. Het verbruik van deze versie ligt het laagst, volgens de officiële cijfers op 6,0 l/100 km. De Ghibli met de door Maserati ontwikkelde krachtbron wordt uitgerust met het Active Sound-systeem, waardoor het geluid 'uit de uitlaat' klinkt als een benzine sportsedan.

Samen met Ferrari ontwikkelde Maserati een turbogeladen V6-benzinemotor die in twee versies verschijnt. Er is een uitvoering die maximaal 330 pk en 500 Nm koppel gaat leveren. Deze stuwt de sprinttijd naar 5,6 seconden. Voor de krachtigste V6-benzinekrachtbron, met twin-turbo, noteren we een topvermogen van 410 pk en een koppel van 550 Nm. Dat laatste is al vanaf 1.750 tpm beschikbaar. De snelste uitvoeringen brengt de sprinttijd van de 0-100 km op 4,8 seconden, de maximale snelheid op 285 km/u.

De Maserati met twin-turbo benzinemotor gaat Ghibli S heten, maar er verschijnt ook nog een Ghibli S Q4. Deze is, in tegenstelling tot de achterwielaangedreven versies, voorzien van All-Wheel Drive. Toch kan het ook met Q4 lijken alsof je met achterwielaandrijving rijdt: de multi-link ophanging aan de achterzijde verschaft zoveel tractie dat in de meeste omstandigheden slechts 35 procent van de aandrijving naar de voorzijde zal gaan. In een fractie van een seconde verschuift de verdeling naar 50:50, of terug. 

Aan de voorzijde is gekozen voor een 'double-wishbone' ophanging. Opvallend is dat het limited-slip differentieel van de Ghibli mechanisch is. De standaard 18 inch wielen zijn voorzien van geventileerde en geperforeerde remschijven. De Brembo-remklauwen laten de 'compacte' Maserati vanaf 100 km/u binnen 36 seconden tot stilstand komen. 

De totale lengte van de vierdeurs middenklasse sedan bedraagt 4,97 meter. Dat is 29 cm korter dan de Quattroporte. De wielbasis (2,99 m) is 20 cm korter. Maserati zegt dat het interieur sportiever en jeugdiger is dan dat van z'n grote broer, 'zonder luxe in te leveren'. Om te zien of de Maserati Ghibli ook op prijs kan concurreren tegen bijvoorbeeld de Jaguar XF, moeten we wachten totdat deze in een later stadium bekendgemaakt worden.