Mercedes-Benz trekt het virtuele doek af van de GLA. Het is de vijfde SUV van Mercedes en meteen ook de kleinste. Bij ‘de nieuwe generatie van Mercedes-Benz’ geldt: kleiner is fijner.

Mercedes-Benz onthult de nieuwe GLA. De compacte SUV is het vierde model op het platform van de A-Klasse en de vijfde SUV van Mercedes. Hij is duidelijk een kind van de nieuwe ontwerpschool, de GLA heeft een dynamisch ontwerp met vloeiende lijnen. In niets lijkt hij op zijn hoekige broer GLK. Dat blijkt ook wel uit de zeer gunstige Cw-waarde van 0,29. Het dashboard brengt geen vernieuwingen en is bijna één op één overgenomen uit de A-Klasse.

Met een lengte van 4,41 meter gaat de GLA de concurrentie aan met Audi Q3 en BMW X1. Dat doet hij in eerste instantie met vier verschillende motoren. De GLA 200 met 1.6 benzinemotor produceert 156 pk en is de enige versie die niet met 4Matic vierwielaandrijving is te verkrijgen. De tweede benzinekeus draagt de naam GLA 250 en heeft een 211 pk sterke 2.0 turbomotor aan boord. Het dieselaanbod bestaat uit de GLA 200 CDI met 136 pk en de 220 CDI met 170 pk. Beide halen hun vermogen uit de bekende 2,1 liter dieselmotor van Mercedes.

De GLA kan dankzij de groter bodemspeling ten opzichte van de A-Klasse en de vierwielaandrijving ook buiten de gebaande paden uit de voeten. De automatische versnellingsbak heeft een off-road-stand en de GLA heeft een systeem aan boord waarmee je eenvoudig kunt afdalen. Op het centrale beeldscherm is een off-road-scherm op te roepen met kompas, stuuruitslag en gekozen rijstand.

De nieuwe GLA maakt zijn debuut op de autoshow van Frankfurt volgende maand. Eind november is de auto te bestellen en vanaf begin 2014 kun je ‘m zelf gaan bewonderen in de showroom. De prijzen zijn nog niet bekend.