De levering van de Mitsubishi Outlander PHEV loopt tot zover op rolletjes. Dat vertellen een aantal Mitsubishi-dealers te midden van de honderden auto's die deze weken hun zaken verlaten. Ze blijken ook interessante inruilmodellen te krijgen.    

Opvallend is de goede voorbereiding van de dealers. Zo vertelt Daan Knop van Goldcar B.V. dat 'de klanten in groepen zijn ingedeeld, de werkzaamheden maanden tevoren zijn ingepland, er ruimte is gereserveerd in de werkplaats én parkeergarage, en er extra monteurs en verkopers zijn aangenomen'.

Bij Autobedrijf Deinum zijn verkoop- en werkplaatsmedewerkers wekenlang vrijgemaakt om zich alleen maar bezig te houden met de aflevering van de plug-in hybride. Omdat bij alle dealers de vraag naar optionele accessoires groot is zijn deze vaak al in de zomer besteld en gaat de auto bij aankomst meteen naar de werkplaats.

Levering volgens planning

Eerder dit jaar liepen vele bestellingen vertraging op. Maar nu dragen de organisaties waarvan de dealers afhankelijk zijn hun steentje bij om nog vóór 2014 zoveel mogelijk Outlanders af te leveren. "Mitsubishi werkt volgens afspraak, de transporteur doet z'n best alles op tijd te bezorgen, de kentekens zijn er...", zo schetst Niek Herwers van Auto Mido Doetinchem een beeld van wat er allemaal speelt.

De levering van de Outlander aan kopers, die enkele weken geleden van start ging, verloopt dan ook voorspoedig. Dankzij de strakke voorbereiding zijn er nagenoeg geen onvoorziene problemen. Alle ondervraagde dealers leveren volgens planning. Wel is het zo dat de meeste bedrijven 'het grootste deel van de bestellingen' nog voor de boeg hebben. 

7 procent bijtelling betekent slechts 150 euro netto per maand voor de op een-na-beste uitvoering

Belastingwijzigingen

Bijzonder zijn de hoopvolle verwachtingen voor 2014. Immers, de 0 procent bijtelling voor leaserijders die de auto nog dit jaar in ontvangst nemen zal vanaf 2014 veranderen in 7 procent. Toch merken de dealers nu al dat de verkopen in 2014 'gestaag doorgaan'.

Knop: "Waar praten we over? 7 procent betekent slechts 150 euro per maand voor de op een-na-beste uitvoering." Nu de Outlander beschikbaar is voor proefritten worden klanten nog enthousiaster, onder meer omdat de auto niet de beperkingen van puur elektrische modellen heeft. "Als je ziet wat voor auto je ervoor terugkrijgt blijft 100 tot 150 euro netto per maand interessant", aldus Herwers. 

Veel ondernemers kiezen de PHEV

Jeroen Driessen van Autobedrijf Deinum denkt dat het vervallen van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (Kia) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil) voor ondernemers meer van invloed zal zijn op de verkoopaantallen.

Iets wat Bas Borgmeijer (Autobedrijf Frans Borgmeijer) beaamt: "Dankzij de huidige fiscale voordelen is de Outlander PHEV voor zelfstandigen nu net zo duur als een Volkswagen Golf of Polo." De kopers bij Borgmeijer zijn voor circa 90 procent afkomstig uit het midden- en kleinbedrijf.

Interieur Outlander PHEV

Leuke inruilmodellen

Natuurlijk zijn we benieuwd naar de auto's die de klanten inruilen voor de Outlander. Aan de ene kant is het een heel divers assortiment. "Van de Toyota Aygo tot de Audi Q7", vat Borgmeijer samen. Aan de andere kant 'vooral veel grote, dikke auto's', zoals Driessen het verwoordt. De premiummerken BMW, Volvo en Audi worden door meerdere dealers genoemd. 

En daar zijn de Mitsubishi-dealer opgetogen over. Knop: "Rijders in premiummerken zijn toch trots op hun merk en zullen niet snel wisselen." Nu 'de portemonnee de doorslag geeft' verwelkomen hij en z'n collega's deze nieuwe kopers graag in de Mitsubishi-showroom. En al die anderen die interesse hebben in de ingeruilde occasions.