Audi laat op de CES elektronicabeurs in Las Vegas verschillende nieuwe snufjes zien op het gebied van auto-elektronica. Daaronder nieuwe verlichtingstechnieken en deels autonoom rijdende auto’s.

Audi laat van zich horen op de CES elektronicabeurs in Las Vegas. Tussen de nieuwste televisies, smartphones en computers presenteert Audi nieuwe technieken voor in de auto, zoals 3D-displays, nieuwe verlichtingssoorten en techniek die deels autonoom rijden mogelijk maakt.

Dat Audi ‘koning van de ledjes’ blijft maakt het merk duidelijk met verschillende nieuwe technieken. Matrix led-verlichting voor de koplampen maakt bijvoorbeeld meedraaiende lichtarmaturen overbodig. Door middel van slim geplaatste lenzen en reflectoren die steeds weer anders worden belicht is de lichtbundel te besturen. De diodes worden aangestuurd door sensoren, die bepalen welke kant de auto op moet ‘kijken’.

Audi op CES 2013

Ook de ontwikkeling van led-techniek voor de achterlichten staat niet stil. Oled en amoled, zoals nu al wordt toegepast en tv’s en tablets, kan ook dienstdoen als lichtbron voor de achterlichten voor een nóg verfijndere lichtweergave. Lasertechniek is de volgende fase, waarmee de achterlichten een rode streep op de weg kunnen maken om de ‘volgafstand’ aan te geven. Ook kunnen lasers achterlichten in de mist of regen projecteren.

Infotainment

Op infotainment-gebied moeten autofabrikanten de razendsnelle ontwikkelingen van bedrijven als Samsung, Apple en Sony bij zien te houden. Je moet dan denken aan 3D-beeldschermen, verdere integratie van telefoons en andere randapparatuur, een virtuele cockpit die je zelf kunt indelen en car-tot-x-communicatie. Dat laatste houdt in dat de auto communiceert met verkeerslichten en informatiepunten die bijvoorbeeld waarschuwen voor plaatselijke gladheid.

Met Piloted Driving zet Audi de eerste stap naar volledig autonoom rijden. In het verlengde daarvan start het merk binnenkort met tests met zelfrijdende TT’s in de Amerikaanse staat Nevada. Piloted Driving is echter al dichterbij, hierbij kan de auto volledig automatisch filerijden, tot een snelheid van 60 km/u.