Mazda 3 MPS

Dat er van de nieuwe Mazda 3 weer een topmodel zoals de MPS komt staat vast. Maar over hoe die eruit gaat zien - boven én onder de motorkap - is intern nog volop discussie.

Nu de nieuwe Mazda 3 gepresenteerd is laten enkele Mazda-insiders vissen de media naar de komst van een hot hatch-versie. Daarvoor moeten we nog geduld hebben. Mazda geeft in verband met de financiële situatie eerst voorrang aan de introductie van volumemodellen zoals de nieuwe 2. Dat er een opvolger voor de 3 MPS komt is zeker, zo bevestigen alle bronnen. Maar het Japanse merk denkt nog na hoe die eruit komt te zien. 

Allereerst bovenhuids: het is de vraag of het nieuwe topmodel wel een hot hatch moet worden en niet bijvoorbeeld een cross-over. Martin Benders, de Australische Mazda-directeur, vertelt tegen het lokale podium CarAdvice: "...een nieuwe Mazda 3 in de vorm van de huidige hot hatch is slechts één optie die op tafel ligt." 

Een nieuwe Mazda 3 in de vorm van de huidige hot hatch is slechts één optie die op tafel ligt

Onderhuids zou Mazda overwegen om geen turbo toe te passen, zo laat een Mazda-technicus Auto Express weten. De nieuwe MPS krijgt dan een atmosferische motor die veel toeren kan maken. Het zou mogelijk zijn de SkyActiv-motor van 163 pk op te voeren tot 200 pk en 'em tot 7.000 tpm te laten draaien. Door het hitteverlies in het verbrandingsproces te beperken zou deze motor een mooi brandstofverbruik kunnen krijgen. Wel zal de sprinttijd ongeveer een seconde langer gaan duren ten opzichte van het oude model 3 MPS (hier afgebeeld, 0-100 km/u in 6,1 seconden).

Aan de andere kant onderzoekt Mazda de mogelijkheid van een diesel-hot hatch. Die zou sneller accelereren dan de op stapel staande 2.2D. Laatstgenoemde laat een 0-100 km/u sprinttijd van 8,1 seconden noteren.