Eindelijk is de BMW i3 helemaal officieel. De elektrische auto is zojuist onthuld in Londen, New York en Peking.

Hoewel zo’n beetje alles al bekend was, is de onthulling van de BMW i3 toch een bijzonder moment. Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven BMW. Een auto die volgens een geheel nieuwe constructie wordt gebouwd en vanaf de eerste pennestreep is ontwikkeld als elektro-auto.

De i3 heeft een opvallend design. De standaard 19 inch wielen staan bijna op de hoeken van de carrosserie. De knik in de onderste raamlijn, door BMW Stream Flow genoemd, zorgt voor meer licht in het interieur. Ook bijzonder is dat de ‘motorkap’, het dak en de achterklep in de kleur zwart zijn uitgevoerd. Motorkap staat tussen haakjes, want een motor zal je niet vinden onder dit stukje plaatwerk.

De term ‘plaatwerk’ is trouwens ook al niet echt van toepassing, het passagierscompartiment van de i3 is namelijk geheel vervaardigt uit CFRP – met koolstofvezel versterkte kunststof. Dit materiaal is licht en sterk. Het totaalgewicht van de i3 is daarom slechts 1.195 kilogram, wat bijzonder weinig is voor een elektrische auto. Vanwege de goede stijfheid van de cabine kunnen de B-stijlen ontbreken. De achterdeuren van de i3 openen in tegenovergestelde richting, zodat je een ruime instap hebt.

BMW zegt dat het interieur bijzonder ruim is. De dunne rugleuningen zorgen voor veel beenruimte op de achterbank. Door de hoge zitpositie heb je als bestuurder een goed overzicht op de weg. Het interieur is verkrijgbaar in vier thema’s met een specifieke aankleding: atelier, loft, lodge en suite.

Life en Drive

De i3 is opgebouwd uit twee hoofdmodules: Life (het passagiersgedeelte) en Drive (de aandrijftechniek). De accu’s zijn in het onderste Drive-gedeelte geplaatst, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. De 170 pk sterke elektromotor is bovenop de achteras gemonteerd, met de optionele 650 cc tweecilinder range-extender ernaast. De elektrische i3 heeft een actieradius van 130 tot 160 kilometer, de versie met range-extender komt 300 kilometer ver. De elektrische BMW accelereert in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 150 km/u.

In de stad gaat automatisch de recuperatie-modus aan, die de accu’s bijlaadt als je het gaspedaal loslaat. Dit heeft een sterk remmend effect, waardoor je het rempedaal nauwelijks meer nodig hebt.

De i3 staat in november bij de negen gespecialiseerde i-dealers en kost 35.500 euro. De versie met range-extender moet minimaal 39.990 euro opbrengen.   

Bekijk hier de onthulling.