De Audi e-tron (Concept) kennen we al, nu is er ook de g-tron. Die rijdt op aardgas en is met een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km behoorlijk schoon.

Audi neemt naar de autosalon van Genève nóg een nieuwe A3-variant mee, naast de e-tron en S3 Sportback. De A3 g-tron is een versie die op benzine en aardgas rijdt. Deze auto kennen we al als A3 TCNG maar het productiemodel gaat door het leven als g-tron. In plaats van aardgas lust de g-tron ook Audi e-gas, dat volgens Audi nóg milieuvriendelijker is dan gewoon aardgas.

De basis van de g-tron wordt gevormd door een 1.4 TSI-motor met 110 pk en 200 Nm. Twee aardgastanks zijn ondergebracht in de bodem van de bagageruimte. Deze tanks wegen per stuk 27 kilogram minder dan gewone aardgastanks omdat die van Audi zijn vervaardigd uit onder andere (lichtgewicht) koolstofvezel en glasvezel.

De tanks herbergen elk 7 kilogram aardgas, goed voor een actieradius van 400 kilometer. Op benzine komt de Audi 900 kilometer ver, wat de totale actieradius 1.300 kilometer maakt. Het brandstofverbruik op aardgas is 3,5 kg/km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km. Ondanks het lagere vermogen van de turbomotor accelereert de A3 g-tron in 11 seconden van 0 naar 100 km/u.