Tankstation

Het praktijkverbruik van auto’s ligt gemiddeld zo’n 25 procent hoger dan wat de fabriek opgeeft. Dat blijkt uit een analyse van onder andere tankpasdata in verschillende Europese landen.

Het is een open deur: auto’s verbruiken in de praktijk veel meer dan de autofabrikanten opgeven in hun specificaties. Niet zo vreemd, die komen tot stand in ideale omstandigheden volgens een gekaderde testmethode. Uit een analyse van onder andere tankpasdata blijkt nu ook hoe groot die afwijking is: 25 procent.

De data zijn verzameld door ICCT (International Council on Clean Transportation) en bevatten ook gegevens van Nederlandse tankpassen. Opvallend is wel het verschil tussen de uitkomsten in bijvoorbeeld Duitsland en Nederland. Daardoor ontstaat er een weinig eenduidig beeld van de bevindingen van ICCT. Zo blijkt bij onze oosterburen het praktijkverbruik van BMW en Audi ver boven de opgegeven waarden te zitten, terwijl in Nederland Fiat en Volkswagen eruit schieten.

Een trend lijkt in ieder geval te zijn dat de afwijking bij kleine auto’s groter is dan bij middelgrote en grote modellen. Ook is de afwijking bij dieselmotoren over het algemeen iets groter. Opvallend gegeven is verder de toename in afwijking. 10 jaar geleden verbruikte een auto in de praktijk gemiddeld 10 procent meer, nu is dat 25 procent.