Een uniek geval is het, die Mitsubishi Outlander PHEV. Niet alleen vanwege zijn vernuftige aandrijflijn, maar ook vanwege de indrukwekkende verkoopstart. De auto is inmiddels ruim 10.000 keer verkocht in Nederland, terwijl nog niemand met deze plug-in hybride gereden heeft. De fiscale voordelen en riante subsidieregelingen wisten velen over de streep te trekken en de uitlevering is inmiddels volop bezig. Voor iedereen die nog eventjes moet wachten: in Spaans Baskenland ontdek ik alvast hoe jouw auto rijdt.

Uiterlijk is de Mitsubishi Outlander PHEV moeilijk te onderscheiden van de conventioneel gemotoriseerde variant. Naast de obligatoire PHEV-badges valt alleen de extra ‘tankklep’ in het rechter achterscherm echt op. Toch zorgen details als de iets strakkere grille, chroomomlijste bumpergrille en vooral de meegespoten onderspoilers ervoor dat de PHEV best fris toont, al blijft het een weinig uitgesproken model.

Digitale duizendpoot

Het PHEV-systeem, waaraan deze Outlander zijn succes dankt, is letterlijk een digitale duizendpoot. Het zenuwcentrum wordt bestuurd via de ‘drive selector’ op de middenconsole. Die is niet gekoppeld aan een traditionele versnellingsbak of CVT, maar de ‘D’-stand is het teken voor de elektronica een keuze te maken uit de vele beschikbare variabelen.

De ‘D’-stand is het teken voor de elektronica een keuze te maken uit de vele beschikbare variabelen

Zo rijdt de hybride Outlander beneden de 66 km/u altijd op de twee elektromotoren, waarvoor de verbrandingsmotor (indien nodig) stroom genereert. Het resultaat is dat de 2,0 liter benzinemotor soms stevig gaat loeien als er veel stroom gevraagd wordt. Boven de 66 km/u kan de verbrandingsmotor de voorwielen direct aandrijven en bij meer dan 125 km/u gebeurt dit altijd. Je hoort deze koppeling aan het verlaagde motortoerental. Dat is dan ook het enige, want de aandrijflijn is wel zo verfijnd dat je de overgangen niet voelt.

Opvallend zijn ook de opties om actief de accu op te laden door middel van de generator en om het accupeil op een stabiel niveau te kunnen houden. Een ‘brake’-stand die voor motorrem speelt en tegelijkertijd extra stroom genereert komt menig hybriderijder bekend voor. Met flippers achter het stuurwiel kun je de intensiteit van de vertraging zelfs in vijf stappen regelen. Alle inspanningen en een bij aanvang volgeladen accu leiden tot een keurige verbruiksindicatie van 5,7 liter/100 km op de boordcomputer op een gevarieerde rit van 140 kilometer. Daarbij wordt de opgegeven (volledig) elektrische actieradius van 52 kilometer helaas niet gehaald, maar realiseert de PHEV net iets meer dan 30 emissievrije kilometers.

Mitsubishi Outlander PHEV

Gewicht in de schaal

Wil je geen omkijken hebben naar het systeem of vind je besparen niet interessant, dan laat de Outlander zich desgewenst heel normaal rijden. Met volle accu is de auto lekker stil, wat verandert als de verbrandingsmotor bijspringt. Bijvoorbeeld tijdens stevig accelereren, waarbij het rijklaargewicht van bijna 1.900 kg niet te verbloemen is. Op snelwegtempo is de auto wel rustig, maar niet uitzonderlijk stil. De rij-ervaring is over het algemeen comfortabel, al reageert het onderstel nogal bot op korte oneffenheden. Overhellen in bochten doet hij weinig en de auto houdt mede dankzij de vierwielaandrijving lang grip, al nodigt de weinig communicatieve besturing niet uit tot sportief koersen over smalle bergweggetjes.

Een opgeladen Outlander rijdt niet alleen zuiniger, maar volledig elektrisch ook het fijnst

Inpluggen en opladen alstublieft

Wat ik ook over de Outlander PHEV zou schrijven, het succes kan niet meer stuk. Gelukkig voor de vele kopers hebben zij een auto gekocht die naast lage kosten ook ruimte en comfort biedt. De Outlander blinkt als auto weliswaar nergens écht in uit, het vernuftige hybridesysteem doet zijn werk prima. Wel wil ik de toekomstige eigenaar aanraden zijn PHEV daadwerkelijk in te pluggen, want een opgeladen Outlander rijdt niet alleen zuiniger, maar volledig elektrisch ook het fijnst. De Mitsubishi Outlander PHEV is inmiddels niet meer met 0 procent bijtelling te bestellen, per 2014 bedraagt het bijtellingspercentage voor de zakelijke rijder 7 procent.