In september 2013 is 1,4 procent minder nieuwe auto's verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Het einde van de daling lijkt echter in zicht: alle brancheorganisaties voorspellen weer een voorzichtige groei in 2014. 

Zojuist hebben de Rai Vereniging, Bovag en RDC de maandelijkse verkoopcijfers van nieuwe auto's bekendgemaakt. Net als in voorgaande maanden is er een daling ten opzichte van een jaar eerder, maar de achteruitgang bedraagt voor september slechts 1,4 procent. In totaal reden 31.504 auto's de showroom uit. 

Na 9 maanden voert Volkswagen de lijst van bestverkopend merk aan, met een marktaandeel van 12,3 procent. De Up! en Golf bezetten de top van bestverkochte modellen. Daarna volgt de Ford Focus.

September 2013

Merken die in september 2013 flink meer verkochten ten opzichte van september 2012 zijn bijvoorbeeld Ford, Dacia, Mazda, Mitsubishi, Volvo, Jaguar en Land Rover. Toch zijn er ook merken die hun aantallen nog fors zagen dalen. Daaronder zitten Fiat, Peugeot, Chevrolet en de Koreanen Hyundai en Kia.

Autoverkopen sept. 2013 - merken
1 Volkswagen 4.050
2 Renault 2.733
3 Toyota 2.469
4 Peugeot 2.379
5 Opel 2.332
6 Volvo 2.208
7 Ford 2.168
8 Citroën 1.586
9 BMW 1.545
10 Kia 1.470
Autoverkopen sept. 2013 - modellen
1 Volkswagen Golf 1.265
2 Renault Clio 1.117
3 Volvo V60 967
4 Toyota Aygo 952
5 Peugeot 107 921
6 Volvo V40 905
7 Volkswagen Polo 889
8 Peugeot 208 761
9 BMW 3 Serie 700
10 Opel Corsa 699

 

Over de eerste negen maanden van 2013 staat de teller op 301.331 nieuw verkochte personenauto's. Dat is 29,5 procent minder dan over dezelfde periode in 2013. De drie brancheorganisaties verwachten dat over heel 2014 circa 380.000 personenauto's worden afgezet. Dat komt redelijk overeen met het cijfer van 375.000 stuks, dat kennisbureau Aumacon vorige week publiceerde.

Volvo V60 Plug-in Hybrid

Prognoses 2014

Dit bureau verwacht voor volgend jaar een verkoopvolume van 415.000 stuks, terwijl Rai Vereniging en Bovag uitgaan van 400.000 nieuwverkopen. Ondanks het aangekondigde koopkrachtverlies en het gebrek aan consumentenvertrouwen zien alle partijen de eerste tekenen van een voorzichtig herstel. Daarnaast wijst Bovag-directeur Koos Burgman erop dat 'auto's die aangeschaft zijn in de periode na die eerste crisis [2010 en 2011 - red.] nu aan vervanging toe zijn'. 

Opmerkelijk is de verwachting van Aumacon-directeur Clem Dickmann dat hybride auto's een topjaar gaan beleven. "Komend jaar zal een op de tien nieuwe auto's hybridetechniek aan boord hebben, hetzij met range-extender, dan wel in combinatie met plug-in elektriciteit'. De verkoop van volledig elektrische auto's zal wel groeien maar de duizend stuks niet overstijgen, zo verwacht het bureau.