Worden kleine auto's vanaf 2015 duurder?

De euforie in Den Haag over de bereikte begrotingsafspraken mag dan groot zijn, het paars-christelijke akkoord dat vrijdagavond werd bereikt is voor autokopers en –bezitters niet iets om vrolijk van te worden. Wat gaat het je kosten? Veel is helaas nog onduidelijk.

Regeringspartijen VVD en PvdA hebben samen met D66, Christenunie en SGP een begrotingsakkoord bereikt. Dat brengt, bovenop de al eerder aangekondigde lastenverzwaringen voor automobilisten, meer slecht nieuws voor autobezitters- en kopers. Brancheorganisaties Bovag, Rai en ANWB zijn woedend - “De overheid toont zich weer eens een onbetrouwbare partner” – maar om wat voor bedragen gaat het eigenlijk? Het is moeilijk om daar een beeld van te schetsen, omdat de exacte uitwerking van de plannen nog volgt.

Het extra pakket maatregelen omvat twee belangrijke lastenverhogingen: meer wegenbelasting en meer aanschafbelasting BPM op nieuwe auto’s. Hoe de verhoging van de wegenbelasting er precies uit komt te zien is nog niet bekend. Dat er voor zuinige auto’s weer wegenbelasting betaald moet worden per 1 januari staat al een paar jaar vast, maar de overheid wil daarnaast 250 miljoen euro extra ophalen met de mrb. Dat betekent dat er zo’n 30 à 35 euro extra wegenbelasting per auto per jaar wordt geheven, gemiddeld. Daarbovenop komen nog de inflatiecorrectie (in 2013 was die 2,2 procent) en de eventuele verhoging van de provinciale opcenten. De ANWB verwacht namelijk dat de provincies er nog een schepje bovenop zullen doen. Zodra we meer weten over de exacte verdeling van de lasten dan lees je het op deze website.

BPM omhoog

De aanschafbelasting BPM wordt verhoogd door de CO2-grenzen van de verschillende BPM-tarieven aan te scherpen. Deze waren vastgelegd middels afspraken tussen de autobranche en de overheid met de zogenaamde Autobrief maar dit akkoord wordt nu opgebroken. Vanaf 2015 worden de grenzen aangescherpt en Rai Vereniging vreest dat daardoor vooral kleinere auto’s duurder gaan worden. De omvang van deze maatregel per auto is onmogelijk te bepalen, maar de overheid wil structureel 200 miljoen euro extra ophalen met de BPM-heffing. Auto’s zullen tientallen tot duizenden euro’s duurder worden, afhankelijk van de CO2-uitstoot en welke CO2-schalen er verhoogd worden. Het is aan de importeurs om te bepalen of ze deze prijsverhoging doorberekenen.

De andere maatregelen die op Prinsjesdag 2013 bekend zijn gemaakt, zoals de verhoging van accijns op diesel en LPG en het afschaffen van de diverse subsidies voor ZZP-ers op schone auto’s, blijven staan.