Leuk natuurlijk, als je auto is uitgerust met Pre Safe Brake, Front Assist of City Brake Control. Maar werkt het ook als er écht een aanrijding dreigt? Crashtestorganisatie EuroNCAP zocht het uit.

Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met systemen die je waarschuwen bij een naderende aanrijding en vervolgens remmen als de bestuurder dat nalaat. Klinkt mooi, deze bijdrage aan de verkeersveiligheid, maar het is ook fijn om te weten of die systemen écht werken. EuroNCAP testte acht auto’s die met een automatisch noodremsysteem zijn uitgerust. De uitkomst: bijna alle systemen dragen bij aan de verkeersveiligheid, maar ze werken niet allemaal even goed.

Er zijn twee soorten: city safety-systemen die bij lage snelheden werken en noodremsystemen die bij hogere snelheden helpen om de snelheid te reduceren bij een naderende aanrijding. En daarbij is er weer verschil tussen of het obstakel of voertuig nog in beweging is of stilstaat.

Ford Focus - test Active City Stop

De stadssystemen van de Mercedes-Benz E-Klasse en Volvo V40 werken goed, ze scoren 3,0 en 2,9 punten – het maximum is 3. Ook het Forward Collision Mitigation-systeem van de Mitsubishi Outlander krijgt het predikaat ‘goed’ opgeplakt met 2,1 punten. Iets daaronder zitten de Volvo XC60, Fiat 500L en Ford Focus, die een ‘voldoende’ scoren.

Bij de systemen die werken op hogere snelheden zijn de verschillen groter. Opnieuw zijn het de Mercedes-Benz E-Klasse en Volvo V40 die de meeste punten binnenhalen. De Volkswagen Golf valt met 2,2 punten ook nog in de categorie ‘goed’, de Mitsubishi Outlander scoort hier een voldoende. Het enige systeem dat de beoordeling ‘matig’ krijgt is het Collision Mitigation Brake System van de Honda Civic.

Op de website van EuroNCAP kan je filmpjes en gedetailleerde informatie over de scores bekijken.