Voor Mazda staat de IAA 2013 in het teken van de nieuwe 3. Hij is al eerder onthuld en er is zelfs al een monstertocht mee verreden van Hiroshima naar Frankfurt maar voor het grote publiek is de auto hier voor het eerst te zien.

Mazda wil met de nieuwe 3 opnieuw zijn betrouwbaarheid laten zien. Een vloot Mazda’s 3 werd van de fabriek in Hiroshima naar de beurs in Frankfurt gereden, over de erbarmelijk slechte wegen van Siberië. Alle auto’s hebben het gehaald en in Frankfurt staat een ongewassen exemplaar als stille getuige van het avontuur.

Leuk allemaal, maar hier in Nederland draait het om bijtelling. Er zijn twee Mazda’s 3 met 20 procent bijtelling en daarvan verwacht de woordvoerder de meeste exemplaren te verkopen. Vooral de 2.0 SkyActiv-D dieselversie is interessant, want die profiteert ook volgend jaar nog van dat bijtellingspercentage. Naast de hatchback staat in Frankfurt ook de sedan, maar in Nederland kopen we vooral hatchbacks. Toch is de 3 sedan een dynamische auto om te zien en dat was in het verleden wel eens anders.

Hybride

Hoe staat het met hybride bij Mazda? “Dat gaat nog minimaal 1 jaar maar misschien wel 2 jaar duren. Op dit moment kunnen we met brandstofmotoren bijna net zo’n laag verbruik realiseren als een hybride-auto doet, dus de focus ligt eerst op benzine- en dieselmotoren”, aldus de woordvoerder.