Ook Caterham is om. Het merk presenteert de AeroSeven Concept, de eerste Caterham met traction control. Het productiemodel komt in de herfst van 2014 op de markt.

Caterham zet met de presentatie van de AeroSeven een nieuwe stap. Het is nog steeds een Spartaanse sportauto, maar dan verder verfijnd want ook Caterham moet met z’n tijd mee. De AeroSeven is de directe voorbode van een nieuw productiemodel dat in het najaar van 2014 in de showroom moet staan.

Maar de AeroSeven is meer, het is namelijk ook de voorbode van een geheel nieuwe designrichting van het merk. Ook de toekomstige sportauto die samen met Renault wordt ontwikkeld krijgt ontwerptrekjes die al in deze AeroSeven zijn verwerkt. Die ‘Caterham-Renault’ verschijnt overigens pas in 2016.

Caterham AeroSeven Concept

Bijzonder is dat Caterham voor het eerst traction control en launch control toepast. Eerder moest het merk niets hebben van elektronische snufjes en voor de liefhebber is het dan ook een geruststellende gedacht dat ze helemaal uitgeschakeld kunnen worden. Meer elektronica is te vinden in het interieur, de conceptcar heeft zelfs een kleurenscherm en het stuur komt bijna rechtstreeks uit de Formule 1-auto van het merk.

De body van de auto is geheel vervaardigd uit koolstofvezel. De bekende 2.0 Ford Duretec-motor, die ook in de Caterham Seven 458 ligt, produceert 240 pk - goed een acceleratietijd van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden.