De Audi Allroad Shooting Brake Concept is een concreet studiemodel voor een compacte, plug-in hybride cross-over. De conceptcar heeft alles in zich om in Nederland een succes te worden: een laag verbruik en dito CO2-uitstoot, veel ruimte, vierwielaandrijving, de mogelijkheid tot emissievrij én sportief rijden.

Gisteren schreven we het al: de uitgelekte conceptcar Audi Allroad Shooting Brake zou zomaar eens een geheel nieuwe variant kunnen zijn - dus niet een voorbode van de Q1 of nieuwe TT zoals de geruchten zeiden. We kregen gelijk. Met de showcar, die morgen op de autoshow van Detroit zal worden gepresenteerd, werpt Audi volgens eigen zeggen 'een concrete blik op de nabije toekomst'. 

En dat is goed nieuws want deze compacte tweedeurs cross-over herbergt een aantal kenmerken die het productiemodel zeer geliefd kunnen maken. Met een systeemvermogen van 408 pk en koppel van 650 Nm is de conceptcar in staat binnen 4,6 seconden van 0-100 km/u te sprinten. Het - theoretisch - gemiddelde verbruik ligt op 1,9 liter benzine per 100 km, dat is 1 op 52,6. De CO2-uitstoot op 45 g/km, hetgeen een productiemodel voor 4 procent bijtelling in het verschiet brengt.

e-tron Quattro  

De Allroad Shooting Brake heeft een e-tron Quattro aandrijflijn. De 2.0 TFSI-brandstofmotor en de elektronisch schakelende e-S Tronic-transmissie brengen de kracht over op de voorwielen. De achterwielen kunnen door een 85 kW elektromotor in de achteras worden aangedreven. Samen vormen ze een 'vierwielmodus' die automatisch wordt geactiveerd, bijvoorbeeld bij een glad wegdek. 

Audi Allroad Shooting Brake Concept

De bestuurder kan uit drie rijmodi kiezen. In EV-modus wordt volledig elektrisch gereden over een afstand van maximaal 50 km. De Hybrid-modus is afgestemd op maximaal efficiënt verbruik. Hierbij doet de elektromotor vooral dienst als generator, om de batterij tijdens het rijden bij te laden. Er is ook een Sport-modus, waarmee de elektromotor bij kan springen voor een extra boost zodra dat nodig is.

Innovatieve techniek is ook te vinden op het ex- en in het interieur. De conceptcar is vervaardigd uit lichtgewicht materialen, zoals met carbon versterkte kunststof (CFRP). Audi's matrix led-lampen zijn toegepast. Vergelijkbaar met dat van de aanstaande TT, biedt een dashboard met (3D) weergave digitale informatie. Naar wens kan de bestuurder focussen op snelheid, infotainment of het plug-in hybride systeem.