Digitale voorruit bij gebruik op het circuit

Jaguar en Land Rover zijn bezig met de ontwikkeling van een digitale voorruit. Eerst voor gebruik op het circuit, maar later ook voor toepassingen bij het rijden op de openbare weg. Het uiteindelijke doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De voorruit als één groot projectiescherm. Jaguar en Land Rover zien toekomst in deze techniek, die de verkeersveiligheid kan verbeteren omdat de bestuurder altijd zijn ogen op de weg kan houden. Het merk start eerst met testen van toepassingen voor op het circuit. Op de voorruit kunnen de ideale lijn en rempunten geprojecteerd worden, maar ook een spookauto waartegen de bestuurder kan racen.

In de toekomst moet de digitale voorruit de binnenspiegel vervangen. Met 3D-projecties wordt diepte gecreëerd, waardoor je als bestuurder de afstanden beter kunt inschatten.

De voorruit kan ook fungeren als groot touchscreen, maar dan zonder het aan te raken – want vette vingers op de voorruit is niet handig. Jaguar werkt aan techniek die je vinger op een afstand van 15 centimeter al herkent.

Wolgang Epple, hoofd ontwikkeling bij Jaguar, zegt daarover: “De bediening met gebaren is al uitgegroeid tot een algemeen aanvaarde manier om bijvoorbeeld televisies en spelcomputers te bedienen. De volgende logische stap is de bediening van een aantal specifieke functies in de auto. Wij hebben bepaald welke functies nog met fysieke knoppen moeten worden bediend en welke via gebaren en zorgvuldig afgestelde bewegingssensoren zouden kunnen werken,”

Bediening met gebaren wordt momenteel getest voor een aantal systemen, zoals de zonwering, de achterruitwisser en de kaarten van het navigatiesysteem. Het systeem zou binnen een paar jaar al op de markt kunnen komen, de digitale voorruit laat nog wel wat langer op zich wachten.