LaFerrari's op Ferrari-evenement in Beverly Hills

Een nieuwe baas, een nieuwe wind. Veel Ferrari-liefhebbers en bezitters zijn bang dat de exclusiviteit wordt aangetast nu Fiat-baas Sergio Marchionne het roer heeft overgenomen bij hun geliefde merk. Die angst blijkt nergens voor nodig.

Ferrari zou zijn exclusiviteit verliezen, misschien wel SUV’s gaan bouwen. De geruchten in de media waren niet van de lucht toen bekend werd dat Fiat-Chrysler-topman Sergio Marchionne het roer overneemt bij Ferrari. De angst is ongegrond, zo heeft Marchionne verklaard in een vraaggesprek met verschillende media.

Het productieplafond van 7.000 auto’s dat ervoor moet zorgen dat Ferrari’s exclusief blijven en daardoor een hoge restwaarde hebben, blijft voorlopig bestaan. Onder de vorige baas was dat een hard plafond, maar Marchionne wil aan de hand van de marktsituatie bekijken of er soms meer auto’s gebouwd kunnen worden. Maar restwaarde en exclusiviteit mogen daarbij niet in het geding komen.

Ferrari’s autodivisie blijft in grote lijnen zoals ‘ie, technologisch vooruitstrevend en met respect voor de traditie van het merk. De reden van de machtswissel heeft dan ook vooral te maken met het al jaren kwakkelende Formule 1-team. De F1 blijft zeer belangrijk voor de merkwaarde van Ferrari en dus moeten er in de koningsklasse van de autosport resultaten behaald worden.

Onder Marchionne zal Ferrari sportauto’s blijven bouwen. Er komen geen SUV’s of vierdeurs coupés, Ferrari is en blijft een supercarmerk en gaat niet Lamborghini – onderdeel van Volkswagen – achterna, dat serieuze plannen heeft voor een SUV. Ferrari hoeft ook niet, want zustermerk Maserati kan de luxemarkt voor dergelijke auto’s prima bedienen.