Waar gaat het heen met Ferrari?

Fiat Chrysler Automobiles laat Ferrari gaan. Het steigerende paard moet vanaf volgend jaar op eigen benen staan en dat zou nog wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor het merk.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) neemt afscheid van Ferrari. Volgend jaar wordt Ferrari een losstaand bedrijf met eigen beursnotering. Dat betekent niet dat het merk meteen een overnameprooi wordt voor andere merken, want 90 procent van de aandelen wordt verkocht aan de huidige aandeelhouders van FCA. De overige 10 procent wordt vrij verhandeld. Ferrari krijgt een beursnotering in de Verenigde Staten en Europa.

De reden van de verkoop is eenvoudig: Fiat Chrysler heeft geld nodig om zijn ambitieuze groeiplan te kunnen financieren. Met name in de merken Alfa Romeo en Jeep wordt de komende jaren flink geïnvesteerd. Volgens FCA-president John Elkann is het losweken van Ferrari goed voor het merk: “De Italiaanse roots en de unieke positie van Ferrari blijven behouden.”

Of er veel zal veranderen bij Ferrari is nog niet duidelijk. Binnen de Fiat Group had Ferrari altijd al een zelfstandige positie, maar wanneer het merk een beursgenoteerd bedrijf wordt zal er wellicht meer (winst) van de aandeelhouders verwacht worden. De tijd zal leren hoe en in welke mate de verzelfstandiging van Ferrari invloed heeft op het merk.